Megéri a filléres városi autó? Kérdezz-Felelek Extra
A városi üzem eléggé megviseli az autókat. A rossz utak, a figyelmetlen autósok és a sok araszolás mind rontja az állapotot. Olvasónk pontosan ezért tervezgeti, hogy beszerez egy filléres közlekedőedényt, hogy ne a féltett, karbantartott autóját gyötörje le. Csik válaszol.
Általában, ha autóvásárlással összefüggő kérdést kapunk, akkor az illető a már meglévő autóját cserélné le valamire. Most viszont nem autócseréről van szó, hanem egy közlekedőedény beszerzéséről a féltett autó mellé.
“Tisztelt Szerkesztőség!
Úgy gondolom rengeteg ember szembesül azzal a problémával, amivel én is az utóbbi időben. A mindennapi budapesti közlekedésben vérzik az ember szíve amikor a kis összekuporgatott pénzéből megvett, csinosítgatott autóját kell használni. Az utak borzalmasak, és a városi üzem csak nyírja a technikát. Jellemzően minden nap, a hazaérkezésem után böngészem a Hahu-t valamilyen filléres megoldás után, ami kiváltja az otthon és munka közti ingázást. Itt azért akad választék bőven a régen jó városi autónak tartott darabok között (pl: Ford Ka, Renault Twingo, Suzuki Swift, VW Lupo).
Engem leginkább az érdekelne, hogy mit mutat az általános tapasztalat, megéri egy ilyen pár százezres befektetés egy másik autóért, ami végzi a piszkos munkát, vagy inkább bölcsebb ezt a pénzt a megkímélni kívánt jármű karbantartására költeni?
Valószínüleg a kérdésemre nincs jó válasz, de mégis érdekelne az autós szakmában sokat látott szakemberek véleménye.
Nagyon köszönöm!
Tisztelettel,
Balázs”
Mit gondol erről a tervről Csik? Most kiderül!
Üdv Balázs!
A módszer, amit pedzegetsz, Észak-Olaszországban rég elterjedt fogás, emiatt is lehetett oly kevés nagyobb autót látni a városokban (főként kisvárosokban) hétközben, miközben onnan harminc éve nagy számban szoktunk megkímélt, karcmentes, nagyobb, illetve egyenesen luxusautókat venni használtan. Hol laktak ezek? Nos, az észak-olasz polgár, ha teheti, napi használatra régebben Fiat 500-ast, Pandát, később Smartot, új 500-ast tartott, vagy tart ma is, de ha messzire kell mennie, reprezentálnia szükséges, elővette a nagy Alfát, Lanciát, Mercedest vagy később az Audit.
Magyarországon sem rossz ötlet ez az autótartás-forma, már csak azért sem, mert a városokban tényleg szörnyűek az utak, a dugóban egy kisebb autó kevesebbet eszik (és ha esetleg egy régebbinek károsabbak is a gázai, CO2-ban azért esetleg kevesebbet is pufog), olcsóbb a fenntartása, ráadásul nálunk, a teljesítmény után fizetendő gépjárműadó országában még az adója is szerény.
Ha jól érzem a felvetésedből, az olcsó nálad a 200-400 ezer forintos ársáv, legalábbis remélem, jól vettem ki, mert ismerek olyanokat, akiknek a 10 millió az olcsó, s ismerek olyanokat, akinek az ingyen kapott autó is drága. Bocs, de pontos paraméterezés híján, ismeretlenül, ide lőttelek be.
Ford Kát nem vennék, mert a java már kirohadt a használatból, a maradék most rohad kifele – jól érted, borzalmasan eszi a rozsda, elindul a tankbetöltő-nyílásnál, onnan terjed, de addigra már a karosszéria sok egyéb pontján is támad.
A Renault Twingo jobb választás, mert annak a műanyagjai öregednek el ugyan, de azzal a hibával még együtt lehet élni, viszont a korróziónak jobban ellenáll. A Twingo legelső szériája majdnem ugyanazzal a nyomórudas, 1,3-as motorral készült, mint ami a Daciákban volt – elavult és nem is igazán takarékos, de tartós, könnyen szerelhető szerkezet és iszákosnak nem mondaná senki. A későbbi, 1,2-es, 16 szelepes motorokkal viszont fürge is, takarékos is, igaz, az már nem annyira kőbaltával karban tartható szerkezet. A Twingo zseniális autócsomag, a maga nemében igazi unikum, tologatható hátsó üléspaddal, káprázatosan tágas utastérrel (a méretéhez képest), de a sámliüléseket, a teherautós szögben álló kormányt, és az ezek diktálta, elég kényelmetlen üléshelyzetet azért szokni kell benne. Valamit valamiért. Sajnos már a Twingók derékhada is bő húsz éves, a korrózió tehát már ezeket is pusztítja. Mi több, klímásat nehezen találsz belőle (akkor még nem volt ilyen meleg, vagy nem volt divat a meleg miatt ennyire kikészülni), bár vászon-, illetve üvegtetőst azért könnyű kifogni belőle.
Ha az odaérés és az igazán olcsó nyúzás a cél, akkor persze az összes választottad közül a Suzuki Swift a legmegfelelőbb. Az említett két autóhoz képest egy generációval korábbi (viszont japán) techniáról van szó, tehát zajosabb, néhány szempontból (kemény kormány, design, zajcsillapítás, rugózás) elavultabb, viszont műszakilag precíz és tartós holmi. Ezt is óriási kedvvel rágja a rozsda, olyat pedig ne vegyél, amit gittből építettek újjá, vagy a széleken vöröslik, mert nem sokáig lesz autód, lakatolni pedig egy ilyet gazdasági öngyilkosság. Ami szintén veszélyes a Swifteknél: olyan sokan vették, olyan olcsó volt újonnan, hogy a rendszeres karbantartásukat néha már pár éves koruktól kezdve abbahagyták, s utána karmával, a Swiftek elpusztíthatatlanságba vetett hittel és erősen edzett mechanikai közönnyel tartották életben – meg némi benzinnel. Amúgy a Swift a legtakarékosabb is, pláne, ha egyliteresben veszed. Ilyet is kapsz messziről autónak néző állapotban olyan negyedmillió forint körül.
A VW Lupo drágább cucc, nem tudom, hogy néztél-e árakat. Gondoltam, hogy javaslom helyette a vele teljesen azonos Seat Arosát, de az is ugyanannyiba kerül – nem nyertünk. A Lupo jól ellenáll a korróziónak, műszakilag is elég tartós, bár a benzinmotorjai nem extra takarékosak, nem is annyira bombabiztosak, mint a Swifté. Dízelben meg drágább, szervizeltetni pláne – szerintem ez kiesik az igazán fillérekből fenntartható körből, vagy kell hozzá ismeretségi kör, némi mázli.
Mondok még két márkát, mint aspiránst: a Hyundai-ok nem jutottak eszedbe? A TB Get (amit az importőr keresztelt át Getzről, s mindegyik autóról levágták a “z” betűt) és csöpp Atos is elég tartós holmi volt a maga idején, de érdemes egy pillantást vetned az Accentekre is. A Hyundai nem Daewoo és nem is korai Kia – ezek már a Kiával való egyesülés előtt is kiforrott, tartós autók voltak.
És az utolsó tippem: Toyota Yaris. Elnyűhetetlen a motor, fürge az autó, keveset eszik, tágas a kasznija, nem is rozsdásodik túlságosan, s egy használható példány még épp belefér a keretbe (amit fejben kijelöltem). Kicsit ezen is sámlis a póz, bár sokkal jobb, mint a Twingóban, amúgy viszont az egyik legjobb alternatíva ebben az árszegmensben.
Ötletnek nem rossz, de azért arra gondolj: egy húsz-harminc éves autó csak akkor tud megbízható is lenni, ha a kínálat tetejéről veszed, mázlid van és vallásosan karbantartod.
Szia!
Csik