Mától rendelhető az új Astra. És van is készleten!
Az első magyar Astra F-fel az új L bemutatásánál
Kezd mind inkább ritkaságszámba menni, ha egy autómárka szalonjába be tudunk sétálni csak úgy, kiválasztani a nekünk kellemes színt, motort és felszereltséget, befizetni a pénzt, és alig pár hét múlva megkapni a kocsit. Manapság megint kezdik években mérni az új autóhoz jutás idejét, de már nemcsak a vasfüggönyön innen, hanem azon túl is. Ja persze, hiszen vasfüggöny sincs már, nyilván emiatt terjedt át tőlünk Nyugatra az áruhiány.
Az Opel most a lehetetlent hozza el a magyar vásárlóknak: van készleten új Astrája. Igen, arról az L szériáról van szó, amelynek alig pár hete zajlott Portugáliában a bemutatója, itt már szerepel róla egy cikk, s a Speedzone YouTube-csatornáján, fent van egy videó is róla, még ha kicsit gonzóban készült is.
Nos, az Astra L mától megrendelhető az Opel-kereskedésekben, ennek örömére pedig az Opel Hungary kisebb rendezvényt tartott a soroksári Vakvarjú vendéglőben. Aki még nem vezette, kipróbálhatta az autókat, s ami a legfontosabb – megtudtuk, az első megrendelők májusban már megkapják az autókat, no meg persze már az árakat is tudjuk, de a listát amúgy bárki letöltheti innen.
Ez már a Stellantis-korszak autója, tehát ugyanazon a harmadik generációs EMP2-es platformon van, mint mondjuk, a legfrissebb Peugeot 308, s főbb paramétereit tekintve közeli rokona annak – e főbb paraméterek például a külső és belső méretek, illetve a hajtásláncok. Ennélfogva lesz belőle 1,2-es háromhengeres, turbós benzines 110 és 130, 1,5-ös négyhengeres turbódízel 130, illetve plug-in hibrid is. Utóbbiban a hajtás egy 1,6 literes, négyhengeres, 150 lóerős, turbós benzinmotortól, illetve egy 110 lóerős villanymotortól származik, melyek együttesen 180 lóerővel tudják tolni a bódét – a többi elvész a benzines-villanyos párharcban.
Az Astra minden Citroen-, DS-, Peugeot-, sőt akár Fiat- és Alfa Romeo-rokonság ellenére is erősen önálló entitás lesz. A formája teljesen egyedi és abszolút Opel (elején az új formai jeggyel, a Vizorral), a belső tere szintén németesbe hajló, szögletesebb. Nemcsak áthangolták a futóművét, hanem még rögzítési pontokat is módosítottak benne, készülve arra, hogy a tipikus Astra-vásárló talán több időt tölt majd autópályán, mint egy peugeot-s vagy citroenes. Csak az Astrákban lesz a speciális, gerincorvosokkal együttműködésben kifejlesztett AGR-ülés, és szintén csak ezekben lesz kétszer 64 leddel operáló, vakításcsökkentős, szuper igényes Intellilux-fényszóró is.
Azt hiszem, e sok cuccnak lehet örülni egy frissen bemutatott kompakt autó esetében, amelyről amúgy én már el merem azt is mondani, hogy baromi csendes és kellemes is, kiváltképp a hibrid változat. De a legnagyobb öröm, hogy Magyarországra elég nagy tételt sikerült allokálnia az importőrnek, tehát aki most vesz, még van.
Mindemellett létezik még kedvezményes bevezető ár is: a már eleve jól felszerelt, 1,2-es, 110 lovas motorral hajtott, benzines Business Edition most 7,6 millió forinttól indul, ugyanebből a szintből a dízeles változat 8,6, a hibrid pedig 12,5 misi. Manapság ezeket jó áraknak nevezzük, hadd hozzak mindenkit közel 2022 márciusának a realitásaihoz.
Az ünneplésre való tekintettel pedig az Opel kikérte az épülő Közlekedési Múzeum raktárából azt az első, Szentgotthárdon gyártott Astrát, amellyel megindult az új korszak személyautó-gyártása Magyarországon – az Opel ugyanis előbb volt itt, mint a Suzuki. Itt persze volt némi csúsztatás a szervezők részéről – én azért iktatom a szövegbe az “új korszakot” -, mert arról valahogy mindenki szeret elfeledkezni, hogy a harmincas években a MÁG-nál azért gyártottak nálunk sorozatban személyautókat Magomobil és Magosix néven, amelyek utána évtizedeken át a városi utcakép részei voltak – de tudom, az még egy másik bolygón volt, ki emlékszik már ilyenekre.
Ez az első, fehér, 1992 tavaszán gyártott, egyhatos, 75 lóerős, benzines Astra (már vizes bázisú AkzoNobel festékkel festve) most már 878 kilométernél tart, de még mindig megszólal, csak az ülésszövete nyúlt ki már pöttyet. Az a szövet, amelyen Antall József miniszterelnök (Magyar Demokrata Fórum) ült, amikor az autót a gyártósorról az egybegyűlt ünneplő tömeg elé vezette 1992-ben. Hihetetlen, jövőre már a magyar Astra is OT-s lehet (mert ugye, 31 betöltött év kell a minősítéshez)…
Meg is jegyeztem Dános Andrásnak, az Opel magyarországi sajtófőnökének – aki már a gyár avatásakor is ebben a pozícióban ült, s ezzel ő jelenleg a legrégebben ugyanannál a cégnél dolgozó autós PR-os, bár úgy általában se ismerek senkit, aki ennyi ideje a szakmában lenne -, szóval megjegyeztem neki, hogy újra F Astrákat kellene gyártaniuk, mert nézze csak meg, a legnagyobb zsibongás a régi autó körül van, nem pedig az újak táján. De ez valószínűleg csak azért történhetett, mert az öreg autó bent volt, a meleg szobában.
Mindenesetre fogadja mindenki szeretettel az új Astrát, amely bár már nem GM-, hanem Stellantis-termék, de ettől még jó… és kapható, ami manapság a legnagyobb kincs.
Csodás. Benzin is jár hozzá?