Márka szorozva ezerrel
A másfél óra alatt elmondott markánsok száma jelzi, hogy manapság sok játszótere nem maradt a Peugeot-nak sem.
Tetszik vagy sem, de a nagy, büdös helyzet az, hogy Európában 2023 első félévében 18 százalékos növekedést értek el az autóeladások. Kivéve nálunk, ahol 1,4 százalékos mínuszt produkáltunk hatalmas csinnadrattával és elefántdübörgéstől kísérve.
A helyzet a legelkeserítőbb a hazai autópiac azon szereplői számára, akik alapvetően nem a prémium szegmensben vannak jelen, őket a jelentős árnövekedés is sokkal érzékenyebben érinti.
Csodát tenni nehéz, a vásárlóerőt elvitte a cica és az infláció, azok pedig, akik autót akarnának venni, elborzadnak az árak láttán.
Itt próbálja meg megőrizni helyét – illetve lehetőleg nagyobb szeletet kihasítani a piacból (kis híján azt írtam: dögből) – a megújult 508 illetve 2008.
Bár a helyzet nehéz, de az 508-as malmára hajthatja a vizet a tény, hogy a Passat szedán gyártása befejeződik, a Mondeo lényegében megszűnt így lassan már csak a prémium brandek kínálnak majd autóformájú autókat a piacon.
És formában az 508 erős játékos, mégha legnagyobb hátránya (kisebb méret) továbbra is megmaradt. De a forma még mindig ütős, egyedül a hengerek fogynak el lassan a motortérből.
Hogy mennyire nehéz hozzányúlni a piac talán legextravagánsabb formáihoz azt jelzi a tény, hogy a markáns-szó kétpercenként hangzott el, holott kívülről csak a maximális minimumot változtattak mindkettőn.
„Miközben a Peugeot 2008 megőrizte eredeti arányait és méreteit1, még határozottabb, még merészebb karaktert kölcsönöznek a modellnek új stiláris részletei. A legfeltűnőbb az orrkialakítás, azon belül is a fényrajzolat módosítása. Az eredetileg a lámpatestekben elhelyezett, hármas karommotívum az ugyancsak idén megújult Peugeot 508-as modellcsaládtól ellesett módon önálló életre kelt, és a lökhárító alsó sarkaiba költözött, felváltva az eddigi egyetlen, elnyújtott nappali fényt.” -mondja a sajtóanyag az új 2008-asról és nagyjából tényleg ennyi. Menő, új alufelnik, egy kis lámpatest-tuning itt, átrajzolt ív amott, a belteret érinti a legnagyobb változás.
A kor követelményeinek megfelelően eltűnik a 7 colos kijelző és csak az új – 10 coll átmérőjű – lesz elérhető. Ami mindenképpen javára válik, hiszen a kaputelefonos felbontásnál már azért jobbat tudunk 2023-ban. Az i-Connect rendszer kétféle változata érhető el, a Type C-aljzatok számát is négyre növelték, teljesítményük 5-ről 15 Wattra nőtt.
Belsőégésű hajtásláncként a jól ismert 1.2-es, háromhengeres PureTech motor 100 illetve 130 lóerős változata, illetve a 130 lóerős 1.5 HDi érhető el, a gyengébbik benzines akár hatfokozatú kéziváltóval is még.
A teljesen elektromos e-2008-nál már feljebb tekerték a potmétert. Új villanymotort és akkumulátorcsomagot is kapott. Előbbi 136 helyett 156 lóerőt tud, az akksipakk kapacitása 50-ről 54 kilowattórára nőtt és maximum 100 kw/órával tölthető. WLTP-szabvány szerinti hatótávja 406 kilométer.
Az 508 eddig is egy szép autó volt, nem lesz ez másként a továbbiakban sem. A karmot formázó első lámpatestek kombinálva az extrakeskeny LED mátrix fényszórókkal lapos orrot mutatnak, az új (radar által megkövetelt) pajzsformájú logót sugárirányban veszik körbe a hűtőrácsot alkotó berakások. A fényszóró egy darabból áll, a menetfénnyel együtt, ez azért szép és igényes munka.
Gyémántcsiszolt (jelentsen ez bármit is) 18-as alufelnik, hét új szín, i-Connect Advance rendszer és a meglévő – 225 lóerős plug in hibrid – mellé egy 180 lóerős ugyanilyen hajtáslánc is párosul. A 360 lóerős csúcsmodell (Peugeot Sport Engineered) teljesítménye megmarad. Mindhárom hibrid hajtásláncot egy 12,4 kilowattórás akkumulátorcsomag támogatja.
A fedélzeti rendszer OTA frissítést is tud és a My Peugeot app (a 2008-hoz is elérhetően) pedig nem csak virtuális szervízkönyvet vezet, hanem távolról, programozhatóan fűti-hűti a belteret illetve az otthon beprogramozott-beállított útvonaltervet is átküldhetjük rá, vagy menedzselhetjük az akksicsomagot.
Motorként kérhetjük még a 130 lóerős háromhengerest, vagy az ugyanilyen erős 1.5 HDi-t is.
Nincs könnyű dolga a Peugeot-nak idehaza, de okos árazással nem lehetetlen a térnyerés a piacon. Kérdés, hogy mennyire tartják majd kizárólagos iránynak a nettó elektrofikációt.