Olajhoz “hozzászokhat” a motor?
hirdetés
Tisztelt Göbölyös Doktor 🙂Örömmel láttalak tegnap este a Szpíkzone- ban, reméltem, hogy elkerültétek a földrengést.Rögtön az elején letámadnálak egy olajos kérdéssel.Éppen az előbb egy szervizben bejelentkeztem egy olajcserére, a munkafelvevő kérdezte, hogy milyen olajat, satöbbi… 0W20-as olajat akartam az Outlander Phev-be, de nem is ez az érdekes, hanem amikor megtudta, hogy most 5W30 van benne, akkor javasolta, hogy most is azt kellene bele tenni, mert a motor azt “megszokta”… Tényleg van ilyen? Nekem ez valahogy olyan városi legendának tűnik. Köszönöm, ha válaszolsz, akar a Speedzone oldalan is megteheted, szerintem másokat is érdekelhet ez a kérdés.Tovabbi szép napot és jo munkát kívánok!Sándor
Kedves Sándor!
Nem tudok semmi olyan dologról a belsőégésű motorban, ami hozzászokna egy-egy olyajhoz és aztán kizárná a másikat. Ráadásul az olajok keverhetősége sem igazán probléma, hiszen a világon nagyjából 2-3 vegyipari cég gyártja az összes adalékot, ami az olajokban megtalálható és komoly kompatibilitási teszteket végeznek. Az azonban igaz, hogy az olaj viszkozitása és általános teljesítménye (mint gépelem) szempontjából a különböző olajok keverése nem szerencsés, pláne nem különböző viszkozitású olajak esetében, ezért én azt mondom a szerelő inkább rosszul fogalmazott.
Az is igazság, hogy korunk magas környezetvédelmi osztályú, hosszú szervizciklusú (olajcsere periódus!) motorjai nagyon érzékenyek az olajra, ezért a gyártói előírást nagyon komolyan kell venni. Pláne az olyan motorok esetében, ahol a gyártó kizárólagosan extrém vékony, 0W20-as olajat ír elő, ott én ragaszkodnék is hozzá, ilyenek például a Toyota 1.33-as motorjai. Az Outlander PHEV esetében a gyártó a SAE 5W30-es olajat is engedélyezi, akár hosszú távon is, nem csak esetenkénti feltöltésre így a 0W20 (szintén engedélyezett) cseréje 5w30-ra semmi műszaki problémába nem ütközhet. A csere mehet, a keverést én azért kerülném, csak szükség esetén keverném, töltenék rá az egyikre a másikból.
Üdv.
Göbölyös Zsolt