Elektromosat vagy ne?
From: Balázs Fülöp <>
Date: 2023. Jan 15., Sun at 19:58
Subject: Autóvásárlási tanács – kérelem
To: speedzone@speedzone.hu <speedzone@speedzone.hu>Sziasztok!
Tanácsot szeretnék kérni újautó-vásárlással kapcsolatban.
Jelenleg a német-luxemburgi határnál lakom a feleségemmel és a 3.5 éves fiammal, Luxemburgban dolgozom.
3 autót néztem ki, mint lehetséges következő autó.
A munkahelyem ~40 km-re van, ahova naponta be kell járnom. Ez heti szinten átlagosan 2x történik meg autóval, a többi napon tömegközlekedéssel. Az út az irodához (és vissza) ~50% autópálya, 35% autóút és 15% városi közlekedésből áll össze. Német autópályán nem megyek, illetve ha arra is megyek körülbelül 4-5 km, korlátozás nélküli szakasz.
Az első a Kia EV6 a nagyobb akksival, összkerékhajtással. A második a Tesla Model Y longrange szintén összkerékhajtással. A harmadik pedig egy Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 300 hp, első kerék hajtással. (Őt azért gondoltam, hogy még így – valószínűleg utoljára – egy 4 hengeres, erős belsőégésű motoros autóm legyen, aminek rendes(ebb), autó hangja van.)
Ami még adalék, hogy az irodában ingyen tudom tölteni az autót (már ha az elektromosat választom), töltőfej mindig lesz elérhető és nem tervezik megszüntetni az ingyenességet sem.
Haza (Budapestre) kb. 1150 km az út, évente 2x tervezünk hazamenni autóval, ami 4-5 töltés-megállót jelent, szemben a 2-3 tankolással. Ekkor jól jön a nagyobb csomagtér, egyébként nem létszükséglet.
Ami az időjárást illeti, errefelé nem jellemző a hó, ellenben hűvösebb kicsit az idő átlagosan, mint Magyarországon, illetve több a csapadék. Sokan járnak négyévszakos gumival. (Én a mostani autónkon külön használok nyári-télit és ezen nem is tervezek változtatni.) Az autó teremgarázsban áll mind itthon, mind a munkahelyemen, ami nem fűtött.
Csináltam egy táblázatot is, hátha megkönnyíti a döntést, de igazából nem sokat segített, mindegyik autóban volt, ami tetszett, igazából egy kombó lenne jó ezekből. 🙂
Azért mellékelem. A fogyasztási adatoknál igyekeztem fölé lőni, mind fogyasztásban, mind az üzemanyag/töltés költséget illetően. (Töltésnél a DC töltést írtam, nem a gyorstöltést (IONITY/Tesla supercharger), az aránytalanul drága, nem hiszem, hogy gyakran fogom igénybe venni, maximum hazautazásnál.)
Nem tudom, hogy alakul például 5-6 év múlva az adott autók eladási ára, melyik veszít legkevesebbet arányaiban az újkori értékéhez képest.
Tudnátok esetleg valami tanácsot adni?
Előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
Fülöp Balázs