______________________________________________________________
hirdetés

Ködzáró más szemszögből

hirdetés
 

From: Tamás Tóth <>
Date: 2022. Nov 24., Thu at 10:13
Subject: Ködzáró más szemszögből
To: <speedzone@speedzone.hu>



Kedves Speedzone!

Ködzáró fénnyel kapcsolatos észrevételem szeretném leírni.

Sajnos nagyon úgy tűnik, jó ideje triggereik a közlekedő embereket a ködzáró miatt, és ha valakinek ezzel eltérő véleménye van mint nekem, az meg se mer szólalni, félve a népharagtól.

Az észrevételem dióhéjban:

A ködzáró biztonsági berendezés, mely használaténak kikapcsolására senki sem kötelezhet, ha úgy érzem szükséges azt működtetni.

Feleségem minden nap min. 40km-t tesz meg két kislányunkkal. Jól vezet, türelmes, nem fékezget, stb., viszont nem várható el tőle, hogy a folyamatosan változó ködfoltok között egyfolytában a tükröt figyelje és kapcsolgassa a ködzárót attól függően, hogy jönnek e mögötte. Ha egy pillanatnyi tiszta szakaszon kikapcsolja, vagy a háta mögött kikapcsoltatja vele valaki, a következő pillanatban meg elfelejti bekapcsolni és egy 2,5 tonnás suv telibe veri 180-al, mert későn veszi észre a szürke autót a ködben, akkor a Nissan Note 0,75mm-es vaslemeze nem fogja megvédeni hátul a lányaimat. Épp ezért javasoltam neki, hogy inkább ne kapcsolgassa.

Érdekes, hogy bár a Speedzone-nál több családos is van, ilyen szemszögből senki sem vizsgálja a kérdést.

A 90-es évek közepén, végén már az országot jártam, le se írom hány kilométert tettem meg jó és szar autókkal. Abban az időben még komolyabb telek voltak, de a ködzárót novemberben felkapcsoltuk, márciusban lekapcsoltuk. A legtöbb ködzáró még mindig egy 21W-os izzó. Ha a feleségem fékez, akkor 3x21W = 63W világít, ami senkinek sem bántja a szemét, ha az egy nyomorult 21W-os izzó világít, akkor mindenkinek ki akar folyni a szeme.

Szerény véleményem szerint, akinek a ködzáró elég ahhoz, hogy ne lásson, az inkább ne vezessen, mert egy szarul beállított szembejövő fényszóró, vagy fent hagyott reflektor esetén meg fog vakulni.

Sok embert bíztattok a véleményetekkel, hogy feltétlen okoskodjon az utakon, ha ködzárót lát, ezzel is olajt öntve a közúti agresszió pislákoló lángocskájára 😀

Kérem gondoljátok át, hogy vagyunk sokan, akinek ennek a szarnak a kapcsolgatása nem okoz problémát, de sokan azért vannak úton mert muszáj, és nem jókedvükben autókáznak nap mint nap. Egy gyerekes anyuka teli gonddal, figyeli az utat, izgul, hogy elkésik-e a munkahelyről, mit kell vennie, közben anya mi ez, leesett az, Viki bánt, nézd, ott van valami, otthon maradt a tornazsák, stb. csúszik-e az út és számtalan figyelem elterelő dolgok mellett még a ködzárót is kapcsolgassa

Szerintem ne.

Találni kéne valami más célcsoportot baszogatásra.

Köszönöm, ha valaki elolvasta!

Üdvözlettel:

Tóth Tamás

 
 
Kedves Tamás!
 
Úgy érzem nekem kell válaszolnom, mert nekem is két lányom van és az én exfeleségem is viszi őket szinte naponta. Hasonlóan féltem őket és hasonlóan nem szeretném, hogy bármi baj történjék velük.
A hátsó ködlámpa azonban nem a kapcsolgatásról szól, és a leveledből azt érzem, hogy nem tudod pontosan a funkcióját és nem ismered a használatát.
Az elnevezése is elég sokatmondó, ugyanis a németből átvett köd-zárófény (Nebelschlussleuchte) nem a ködöt zárja, hanem a kocsisort, ahol az utolsó autónak használni is kell (ajánlott!) a hátsó ködlámpát. Ha valaki megérkezik mögé, akkor ő már az nem utolsó, neki nem kell használni, tehát lekapcsolhatja, mert már nem ő a sor záróautója. Azért kell így használni, hogy az erősen rossz látási viszonyoknál a hátulról közeledő autós a fókuszált, nagyon éles fényű lámpát messziről meglátja és lassít. A 180-nal ködben száguldó 2.5 tonnás autótól ez nem véd meg, ha be van kapcsolva, ha nincs. Ez egy erős szélsőség, amire sajnos nem lehet sem Kreszt, sem bármilyen biztonsági rendszert alapozni.
Ha a kis Nissan Note egyedül utazik a ködfoltos úton, akkor nem kell kapcsolgatni, hanem be kell kapcsolni a hátsó ködlámpát és csak akkor kell kikapcsolni (nem kapcsolgatni!) ha valaki utoléri és beáll mögé és ő lesz az utolsó ebben a kétautós sorban. Ha nem áll be, hanem azonnal előz, az az ő dolga, akkor meg pláne nem kell a lámpát kapcsolgatni, hiszen nem fogja zavarni a fókuszált 21 watt. Ha kocsisor utazik, a sorban nem kell a ködlámpa, nem ad nagyobb biztonságot senkinek.
Ez így elég egyszerű és a Kresz pongyola fogalmazásával is teljesen harmóniában van.
Remélem a hátsó ülésen is harmónia lesz, Viki nem bántja a tesóját és senkit nem vakít a hátsóködlámpa teljesen feleslegesen, amikor nagyobb biztonságot nem tud adni.
 
Üdvözlettel:
 
Göbölyös Zsolt
Speedzone  
Back to top button