Focus alvázvédelem
Feladó: Léstyán Ákos
Sziasztok!
Tanácsot kérnék – áprilisban vettem egy 2011-es 1.6 benzines német eredetű ferdehátú Focust, átvizsgáltattam, mind szerkezetileg, mind motorilag jó. Azóta vizsgázott is, a gödi Ford szervizben maximálisan megerősítették.(Jobb hátsó sárvédő volt javítva, de egyéb elem, pl. küszöb nem volt érintett – inkább meghúzás volt.)Az alvázvédelem terén megoszlanak a vélemények – az átvizsgáláskor autorevizor azt mondta, hogy még nem kell, de 1-2 év múlva érdemes. Gödön azt mondták, hogy nem szokott ezzel gond lenni, nem látják szükségesnek.Én hosszú távra terveznék (előző autónk 20 évig volt nálunk, a rozsda lett a veszte) – érdemes-e, és ha igen, hol alváz és üregvédelmet csináltatni?Köszönettel:
Ákos
Üdv Ákos,
Az alvázvédelem valóban nem sokat dob egy autó tartósságán, ezt jól mondták a szervizben, sőt, ha sérül és elég tartós, rugalmas anyagból van, amit rávittek a lemezre, akkor még gyorsítja is a korróziót. Az autó nem az alváz – pontosabban a padlólemez, mert alvázas autó ma már szinte nincs – felől rohad, hanem az üregekből kifelé. S míg az üregvédelem a hetvenes évektől fokozatosan egyre nagyobb mániája lett az autógyártóknak, mire elértek oda, hogy a kilencvenes évek közepére már mindenki elég tisztességesen alkalmazta, addig ez a trend mára visszatért a közel nullára. Az autók vázszerkezetében effektíve nincs üregvégelem, némi rálehelt kataforetikus festékvédelmen kívül pőrék a lemezek, s ez egy 2011-es Focusra szintén nagy valószínűséggel igaz, bár a típusból nem láttam konkrét szétvágott példányokat még.
Az efféle védelemről több okból mondtak le a gyártók: egyrészt az autók gyorsabban avulnak erkölcsileg (több automatizmus, több és modernebb kényelmi extra, tisztább működés, nagyobb biztonsági arzenál jön, az öregebb példányokat egyre kevésbé engedik a nagyobb nyugati városok forgalmába), mint régen, másrészt az üregrendszerek komplikáltabbak, nehezebb bejuttatni a megfelelő védelmet. És persze – mert senkinek nem éri meg örök életre autót gyártani, mert a gyárak úgy lehúzhatnák a rolót.
Ha valaki mégis ellenébe menne az autógyártók szándékának, akkor nem alváz-, hanem üregvédelmet kell bejuttatnia. A festék semmit nem ér, mert lepereg, a régebben alkalmazott kátrányos védelmek (Dinitrol) helyett ma már léteznek tartósabbak is. Új autókra (vagy friss lemezekre) általában viaszbevonatot (pl. Berner) szokás tenni, de ez csak garantáltan friss lemezekre jó. Ha már pár évet látott az autó – még ha garázsban is -, akkor az üregeiben már garantáltan ott a rozsda, mert a nedvesség bejut, akárki, akármit próbál tenni ez ellen. Tehát ha akár csak enyhén rozsdapíros is a lemez, az üregvédő zsír (Mike Sanders), esetleg a nagyon ragadós spéci üregvédő olaj (FluidFilm) az ajánlatos, mert azokat melegen fújják be, olyankor hígabbak, mint a benzin, ezért mindenhová bemászik az anyag, aztán lehűlve megtapadnak és megsűrűsödnek. Amennyiben mégis keletkezik repedés az ilyen védőanyag felületén (odabent), az első meleg napon az ilyen anyag visszazárja a repedést, mert megolvadva egyszerűen odafolyik, mint a lekvár, és újra megtapad.
Van egy csomó üregvédelmet végző cég az országban, némelyiknél elég nagy a sorban állás, érdemes érdeklődni, ki vállalja az autót még a tél beállta előtt. Azt is meg kell kérdezni, hogy kimossák-e az üregeket, utána hagynak-e kellő időt a kiszáradásukra (legalább egy hét kell nekik, meleg, száraz helyen) és hogy milyen szerrel dolgoznak. Én személy szerint vagy magam csináltam a garázsban (elég piszkos, idő- és helyigényes meló), vagy elvittem a CVH-ba a Kozma utca mellé.
Sok sikert!
Csikós Zsolt