Veterán Csepel. Problémák?

From: Borga Andras <>
Date: 2022. May 9., Mon at 21:36
Subject: veternán
To: <spee…@speedzone.hu>

Kedves Zsolti!Évek, de inkább már – kimondani is rossz – évtizedek óta olvasom a cikkeidet, ezért is fordulok hozzád a kérdésemmel, mint számomra hiteles személy, mondhatni orákulum 🙂Amióta az eszemet tudom mindig is vonzottak az “öreg” járgányok, de mindig egy elérhetetlen álom voltak a számomra. Aztán a Ponton történetednél valami nálam is elpattant és egyre nagyobb volt a kézetetés, még a Ponton szívásokat is látva, hogy én is felülhessek erre a szopórollerre egyszer. Amikor már megengedhettem volna magamnak ezt a “luxust”, szerencsére pont neked köszönhetően sikerül mégis távol tartani magam a veteránozástó és megmaradtam lelkes rajongónak a pálya széléről, de sokszor megremegett a lábam egy-egy veterán látványától.Sajnos egy nemrég bekövetkezett családon belüli haláleset miatt, most én is elindultam ezen a lejtőn és már nincs kifogás, kénytelen leszek veteránozni.

Apósom évekkel ezelőtt vásárolt egy 1957-es Csepel 125 D motort darabokban egy zöldséges kosárban, sok év munka után ez a motor a kosárból feltámadt és 2015-re egy gyönyörű OT rendszámos motor lett belőle. Ezt a folyamatot sikerült kibicként végigkísérnem.

Sajnos apósom elhunyt és motort a gyerekei öröklik, abban viszont megvan az egyetértés, hogy semmiképpen nem válnak meg a motrotól és megőrzik. Itt jövök én a képbe, mert a sógorom ugyan motort szerető férfi, de Angliában él a motor pedig itt van Magyarországon, a feleségem pedig be van oltva minden ellen ami berreg és füstöl. Így én fogom a Csepelt simogatni és ápolgatni.

A hosszúra sikeredett bevezető után, így az elején ennek a szép utazásnak egy pár kérdés máris felmerült bennem, amiben a segítségedet kérném:

– Ha jól tudom ettől az évtől, már tulajdonos váltásnál egyszerűen átírható az OT rendszámos jármű is, nem kell újra minősítetni. A hagyatéki hercehurca után, ha ez igaz, akkor egyszerűen átirathatjuk, mint egy bármilyen járművet és nem kell elveszni a minősítés bürokráciájában.

– Milyen keverékkel ajánlott használni a motort? A gyári ajánlás 1:20-as keverék volt, de azóta változott az olajok és a benzin minősége, kell-e ezt az arányt követni vagy más az arány a mai körülmények között? Milyen olajat használjak hozzá? Milyen benzint használjak? A 100-as túl sok neki, a 95-ös etanol tartalmától pedig tartok.

– Hogyan tároljam a motort, mivel teszem a legjobbat neki? Szerencsére van lehetőség fűtött garázsban tartani és megfelelő időjárás esetén havi 1-2 alkalommal terveim szerint megsétáltatnám egy pár kilométer erejéig, de mi a helyzet télen? Érdemes néha beindítani egy kicsit, még ha nem is megyek vele? Tankoljam kupakra, hogy ne menjen tönkre a benzin?

Megtisztelő válaszodat előre is köszönöm!

Jó munkát és sok sikert az új Alfához!

Borga András

Szia András!

De szép kis Csepel, azt a mindenit.

– Az OT-s jármű 2022 eleje óta veteránvizsga nélkül is átírható, ha még érvényes a vizsgája. Arra készülj, hogy a kisebb kormányablakok nincsenek felkészülve erre a változásra, ezért akadozhat a folyamat, vagy keresztül kell verned, vagy nagyobb városban kell átíratni, ahol már láttak ilyet.
– Én tartanám az eredeti keverékarányt, lehet, hogy drága a 2T olaj, de nincs rá garancia, hogy akármilyen modern is az olaj, a hígabb keverék, nem okot-e fokozott kopást. Annak örülj, hogy a modern anyag valószínűleg kevésbé ég bele a kipufogóba használat során. A keverékarányt akkor szokás módosítani, amikor valaki perselyesről tűgörgősre alakítja át a hajtórúd felső, dugattyúcsapszeget megvezető végét. Én kétüteműbe is szintetikusat használtam (amíg volt), mert finomabb a szaga, nem tömíti el úgy a kipufogót és nagy hőmérsékletnél jobban ken. Arra emlékezz, hogy ez egy nagyon kezdetleges kenésű motor – nincs nyomóolajozása, léghűtéses, egy katasztrófa, ahogy ken. Itt mindennek az alapja, hogy sok, jó minőségű cucc legyen a rendszerben. Benzinből pedig azért használunk 100-ast, mert abban nem sima etanol van, ezért 1-2 hónap állás után kevésbé hajlamos szétesni agresszív etanolra és mindent kővé tömítő olefinekre. Az oktánszám lefelé mindig kompatibilis, tehát a 64 oktánosra méretezett motor vígan el tudja használni a 100-ast (maximum kis utógyújtást érdemes neki tolni, érzésre), fordítva nem lehet, hogy a 98-asra méretezett motorba 92-est tankolsz. Amúgy a minőségi, szintetikus 2T olajban van korrózióinhibitor és üzemanyag-stabilizáló is, én minden télire (vagy akár csak pár hónapra) leállított járművembe teszek belőle 1:100 arányban. Még a négyüteműekbe is, igen, tesztek mutatják, hogy így lehet elkerülni az E5-ös, E10-es benzinekkel járó kellemetlenségeket. Tehát a 95-ös plusz szintetikus 2T olaj nyugodt álmokat hoz. Ha havonta mész vele kicsit, rázkódik a tank, így biztos nem lesz probléma.
– Keményre fújt gumival, vagy ha lehet, a rugókról leemelve (bakokkal pl.) érdemes lerakni, mert akkor sem a rugók nem ülnek meg, sem a gumik nem kockásodnak el, sem a kormánynyak-csapágy nem tolja ki magából egy ponton a zsírt, hogy ott mondjuk, megrohadjon a golyópálya. Ha télen beindítod, akkor azt valami száraz napon tegyed, amikor menni is tudsz a motorral, és átmelegszik minden, máskülönben telemegy a kipufogódob vizes, rosszul elégett szénhidrogénekkel, És vehetsz majd új dobot rá, mert kilukad. A teletank/üres tank vita megoldatlan – amíg a benzin kedves barát, nem pedig E10-zel teli ellenség volt, mindenki a teli tankot javasolta. Amikor bevezették az E5-öt, az ilyen motorok tankja rohadt szét egy tél alatt. Most? Én keveset szoktam benne hagyni a tankban, viszont legalább fűtött garázsban tartom a motorokat, ahol nem csapódik le a tankba a víz.

Jó szórakozást!

Csik

 

Back to top button