______________________________________________________________
hirdetés

Motort belül tisztítani? Hogyan?

hirdetés
From: Gábor Pinczési <>
Date: 2022. May 2., Mon at 19:23
Subject: Motor belső tisztítása
To: spee…@speedzone.hu <spee…@speedzone.hu>

Sziasztok!

Elsősorban Csík és Göbi véleményére lennék kíváncsi.

Kicsit jobban bele túrtam az autóm (Alfa 159 2.0 jtdm) szervíz dokumentumaiba. Az előző tulaj/tulajok elég szigorúan betartották a 30 ezres olajcsere periódust. Nálam pedig van egy beteges berögződés, hogy 10.000km vagy egy év. Elgondolkodtam azon, hogy lehet nem ártana neki egy motor öblítés a jelenleg aktuális olajcsere alkalmával. Láttam speciális motor öblítő adalékoktól kezdve a fék folyadékos öblítés át mindent. Azt is,hogy akár ártani is lehet vele mert feloldja a lerakódásokat és akkor csak a baj lesz belőle. Viszont eszembe jutott mintha valamikor valamelyik SzpíkZone-ban Csík és Göbi említette volna a fék folyadékos tisztítást. De lehet, hogy csak az én emlékezetem csal.

Szóval az lenne a kérdésem, hogy szerintetek érdemes lehet fék folyadékkal tisztítani? Vagy jobb lenne valamelyik gyártó adalékát választani? Vagy érdemes egyáltalán alkalmazni bármilyen formában az öblítést?

Válaszotokat előre is köszönöm.

Üdvözlettel Pinczési Gábor. 

Szia Gábor!

Régen szokás volt orsóolajat venni a kúton és azzal átmosni az autó motorját – óvatos járatás mellett. De a régen az 35-40 éve volt, amikor sokkal kevesebbet tudtak a kenőolajok. Nem véletlenül szoktak le erről a szerelők, a sokkal hígabb, régebben mosóolajnak használt kenőanyagok ugyanis egy modern, finoman illesztett motorban súlyos károkat okozhatnak, ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy jobban mosnak, mint a normális motorolajok. A modern olajokban ugyanis olyan detergensek (mosóanyagok) vannak, és úgy lebegtetik a kormot, hogy normális olajcsere-intervallumok mellett nem rakódik le semmi a járatokban. Sajnos a “normális” alatt én nem a kötelezően előírt 30 ezres periódust értem, mert azt a gyártók egymással versengve, óriási rizikót vállalva tolták fel ilyen magasságokba, hanem mondjuk, a 15 ezrest. Göbi egyszer még régen készített egy fékfolyadékos bemutatót, de én nem ajánlanám, mert ha kárt teszel odabent, az sokkal többe kerül. Ismert, régi gyártó (Stp, Gold Eagle, Metabond) adalékát lehet használni, mert azokról tudjuk, hogy ezerszer letesztelték őket, de ha igazán aggaszt a motor belső állapota, akkor csak a szétszedés fog megnyugtatni. Ha ezt eltúlzottnak érzed, akkor inkább még a saját, sűrített tempódhoz képest is felezz meg egy olajcsere-intervallumot. Ötezer után dobd le az első olajat és a szűrőt, ötezer után a másodikat. Ami ettől nem jön ki, ahhoz úgyis bontani kellene a motort.

Ha a 10 ezreshez nem is kell okvetlenül ragaszkodnod, de a 15 ezres cserét, mint jó szokást, mindenképpen tartsd meg, pláne ha sokat használod az autót városban, alapjáraton, rövid távokra. Szinte minden motor, amiről tudjuk, hogy meglepően sokat futott, 30 ezresnél gyakoribb olajcserékkel jutott el odáig.

Jó autózást!

Csik

Back to top button