______________________________________________________________
hirdetés

VW konszern- problémás lehet 200 ezer kilométer fölött?

hirdetés
From: Gabor Takacs
Date: 2022. Apr 7., Thu at 10:05
Subject: VW konszern dízel, benzin motorok
To: <speedzone@speedzone.hu>

Tisztelt Szerkesztőség!

Az év első felében, legkésőbb nyár végéig szeretnék vásárolni főként hosszabb utakra egy használt VW konszern kombi autót, ami még jó ideig ki szolgálna. Városban továbbra is jó öreg Swiftemet (1996) használnám, de a méret és  pakolhatóság miatti természetesen városban is járna egy-egy alkalommal.

Erre a célra ha jól sejtem egy dízel motoros autó lenne a jobb választás, de teljes mértékben a benzineseket sem szeretném kizárni, ami kicsit bátrabb városozást is lehetővé tenne, az esetleges családbővülés miatt.

Egyelőre elég széles palettán gondolkodom úgy mint Golf 6/7, Octavia 2/3, esetleg Leon. Motorok terén az 1.6 CRTDI és már szíjas 1.4 TSI a kiszemelt, viszont használt autó révén felmerül az állapot és a vajon mennyit fog még elmenni kérdése.

A keret 4 millió forint, ezért mind a két fajta motorral szerelt kocsikból inkább a 200 ezer kilométerhez közelebbiek alkotják a kínálatot. Tudom, hogy állapotot veszünk, de bennem akkor is ott motoszkál a kérdés, hogy ennyit futott autóknál körülbelül mire lehet számítani, meddig mennek még el nagyobb problémák nélkül? Kissé bizonytalan vagyok, hogy megéri-e ennyi köteni, ha amúgy 50 ezer kilométeren belül rá kell költeni még mondjuk a vételár felét.

Előre is köszönöm a segítséget.

Üdvözlettel,

Takács Gábor

Kedves Gábor!

 
A futásteljesítmény, amikor a motorhoz komolyabban hozzá kell nyúlni nem határozható meg pontosan, mert nagyon sok dolog függvénye. Vannak azonban alapok, amiket figyelembe lehet és kell is venni, és vannak a tapasztalati dolgok, amelyek igazak lesznek az átlagos üzemeltetés esetében.
Az biztos, hogy a dízelmotor alapban többet tud elmenni, mint benzines társa, de ha hozzá kell nyúlni, részleges felújítást csinálni, akkor mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni. Az is igaz, hogy fogyasztása közelebb van a katalógus adatokhoz és városi üzemben sem megy úgy fel, mint benzines társáé, cserében tisztán városi üzemnél számítani lehet például a részecskeszűrő gyorsabb eltömődésére, elhasználódására. A benzines csábító fogyasztási adatai a hétköznapi használatban nem annyira ideálisak, ellenben a motor gyorsabban melegszik (az 1.6 CR TDI meglehetősen lassan kezd el például fűteni) és kevésbé érzékeny, mint a sokkal bonyolultabb dízel társa.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a dízelhez 250-300 ezer kilométerig nem kell hozzányúlni, utána azonban a részecskeszűrő, EGR szelep és az injektorok mindenképpen műszeres vizsgálatot igényelnek, sok esetben cserét. Ha az autót nem ideális körülmények között használták, akkor akár korábban is, de autópályás üzemben sem lehet vele 400 ezret elmenni hozzányúlás nélkül.
A benzines is hasonló, de inkább azt mondanám, hogy 50-100 ezerrel hamarabb jön el, amikor foglalkozni kell vele (pl. fojtószelep ház tisztítás, korábbi modelleknél a kokszosodás), de a költségek minden bizonnyal alacsonyabbak lesznek. Viszont a fogyasztása magasabb, úgyhogy a megéri vagy nem éri meg kérdés inkább matematikai és erősen futásteljesítmény függő.
Az újra eladhatóság is a benzines mellett szól, mert mostanában a dízel kevésbé népszerű, ami viszont a vásárlásnál lehet pont előnyös. 
Ha sikerül jó állapotú dízelt venni valós 200 ezer km környékén, azzal még nagyobb költés nélkül 70-100 ezer kilométer optimális esetben lehetséges, benzines esetében 40-80 ezer kilométer, de itt a költség sokkal alacsonyabb lesz. Ezek azonban csak tapasztalaton alapuló durva becslések, amelyet a jármű általános állapota nagyban befolyásol.
 
Üdv.
Göbölyös Zsolt
Speedzone.hu
Back to top button