______________________________________________________________
hirdetés
Autós Hírek

Hogyan vigyázzunk a turbós motorokra? Kérdezz-Felelek Extra

hirdetés

Nem is olyan régen a hidegindítás utáni teendőkről esett szó, most pedig egy hasonló témával keresett fel minket egy kedves olvasónk. Vajon hogyan érdemes a korszerű turbós motorokat üzemeltetni, hogy azok minél tovább bírják a strapát? Göbi válaszol!

 

Korábban érkezett hozzánk a kérdés, hogy vajon miként érdemes melegíteni a reggeli indítás után a mai motorokat. Ferenc ezen fellelkesülve most egy picit tovább ment, azaz arra kíváncsi, hogy hosszabb távon hogyan vigyázhatunk egy mai turbós egységre.

“Tisztelt Speedzone szerkesztőség!

Köszönöm a korábbi hasznos választ a hideg motorral való indulás témakörében. Én ahhoz szeretnék tanácsokat kérni, hogy hogyan üzemeltessek egy korszerú, turbóval felszerelt benzinmotoros autót (az enyém konkrétan egy KIA Ceed 160 T-GDI), hogy az a lehető legtovább szolgáljon hibátlanul. Hallottam a turbo visszahűtés szükségességéről. Erre van-e esetleg ökölszabály, hogy milyen hosszú üzem után mennyi ideig kell alapjáraton járatni a motort leállítás előtt? Az nem árt a turbónak, ha a Start-Stop rendszer folyamatosan leállítja-újraindítja a motort?

hirdetés

Válaszukat előre is köszönöm!

Horváth Ferenc”

Kell hűteni? Mindenképpen lőjük le a Start-Stop rendszert induláskor? Lássuk, hogy látja a helyzetet Göbi!

Kedves Ferenc!

hirdetés

A turbó és a start stop rendszer együttműködése, a turbó visszahűtése egy sok embert érintő és aktuális kérdés, hiszen ez a technológia van szinte minden új személyautóban, akár dízel, akár benzines. Az Euro6 környezetvédelmi norma óta kötelező a start stop rendszer, ami – ha a körülmények teljesülnek – álló helyzetben leállítja a motor. Az automatikus újraindítás akkor tölténik, ha el akarunk indulni, illetve megmozdulnak az autók előttünk, illetve egyéb kényszerítő körülmény lesz, például az utastér elkezd melegedni, klíma kell.

A turbó visszahűtésének szükségessége azokból az időkből származik, amikor a turbók nagyon voltak, nagyon átmelegedtek és az alkalmazott ásványi bázisú kenőanyagok hamar krakkolódtak, kokszosodtak. Ahogy a motor leállt, az olajnyomás nullára csökkent, nem volt olajáram a turbó tengelyénél és a forró tengelyre és környékére, a csapágyakra ráégett, beleégett az olaj. Ha járattuk a motort, akkor az olaj folyamatosan áramlott, visszahűtötte, és nem okozott ilyen bajt, Néha 2-3 percig is kellett járatni.
A mai korszerű motorokban ezekhez képest nagyon kis turbó van, gyorsan visszahűl és annyira hirtelen szinte nem lehet leállítani, hogy a tengely és környékének a hőfoka ott maradjon, ahol ezek a szintetikus bázisú, nagyon stabil motorolajok kokszosodnak.

Egy kemény német autópályás menet után is ahogy a benzinkúthoz kiállunk, motorfékezünk egészen sokat, utána pedig még az állóhelyig gurulunk, szintén a relatíve nagy olajnyomással járó nagy olaj térfogatáram (híg olajok! SAE 5W30, 0W30, 0W20) szépen visszahűti az elégséges szintre a turbót. A start stop rendszer ilyenkor általában nem is állítja le, mert figyeli az üzemi körülményeket, egyéb esetben, városban, normál haladáskor pedig még gyorsabban visszahűl a turbó, nem okoz gondot a start stop működése.

Nyilván ha az ember járatja egy kemény autópályás menet után az autót 30-40 másodpercig, azzal nem ártunk a motornak (csak a környezetnek), de igazán már nincs erre szükség.

Üdv.
Göbölyös Zsolt

 

Címkék

Hasonló tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Back to top button