A kretén ablaktörlés koronázatlan császára
Sosem gondoltunk s témába mélyebben, pedig mindvégig ott voltak és vannak az orrunk előtt. Működésük magától értetődő, tulajdonképpen 3-4 féle létezik belőlük a világon, évek alatt kitalált, bejáratott, bevált mozgáskultúrával. Aztán jött a Renault.
A Jalopnik remek kis írásban foglalkozik azzal a fantasztikus jelenséggel, amit – coolyscreek – felhasználó Youtube-ra feltöltött videójában láthatunk. Ez pedig nem más, mint a világ talán legidegesítőbb és megmagyarázhatatlanabb ablaktörlő-párosa a világ egyik legkúlabb autóján: az Alpine V6 turbón.
Alapvetően az ablaktörlőlapátok munkája amolyan csapatmunkának fogható fel. A kétlapátos rendszernél a két kar vízlehúzójának munkája kiegészíti egymást úgy, hogy lehetőleg az egyik kar terelje oda a szélvédő saját feléről a vizet a másik karhoz, amely aztán a sajátjával együtt lehúzza azt, lehetőleg minél nagyobb felületet lefedve.
Az egykaros megoldás esetében pedig az ablaktörlő tengelyének-karjának dinamikus útvonal-változásával szokták sok esetben lekövetni a szélvédő formáját. Ezek a rendszerek tandem vagy párhuzamos mozgással, ritkább esetben egymással szemben mozogva dolgoznak, nem véletlenül: hosszú évtizedek alatt alakultak ki ezek a metódusok.
Az ötlet nem rossz, hiszen a csaknem a szélvédő mértani középpontjából induló, magához a középponthoz terelő lapátok elméletben nagy területen törölnek, ráadásul pontosan a sofőr és az utas előtt, egyedül egy kis lefedetlen területet hagyva középen, azonban működés közben látni a lapátokat egészen hipnotikusan kaotikus élmény.
Az aszinkron mozgással pedig pontosan olyan, mintha az utasoldali ablaktörlő folyamatosan provokálná a vezetőoldalit, aki egy maflással teríti le minduntalan.
Csak imádni lehet.
Ez zseniális. A Panhard PL 17-en volt hasonló.