5+1 TANÁCS A MEGFELELŐ ELEKTROMOS JÁRMŰ KIVÁLASZTÁSÁHOZ
Az elektromos járművekre való átállás megfordíthatatlannak tűnik, attól függetlenül, hogy miként viszonyolunk ehhez. Korábbi cikkünkben már foglalkoztunk azzal, hogy melyik meghajtást mire optimális használni, most viszont összegyűjtöttük a legfontosabb szempontokat, miként válasszunk teljesen elektromos (BEV) járművet flottánkba. Mindenekelőtt tartsuk szem előtt a Galaxis útikalauz stopposoknak első törvényét: Ne pánikoljunk! – hiszen sokkal könnyebb a helyzetünk, mint pár éve. Nézzük a listát!
1. Klasszikus forma – hasonló komfort?
Nem, sőt! Valljuk be, az új e-autók nagyon jól néznek ki! A teljesen elektromos járművek külsőre feltűnőbb, modernebb design-nal rendelkeznek, amelynek nagyrészt a figyelemfelkeltés a célja. Jó hír a kényelmet kedvelőknek, hogy egy elektromos autóba kevesebb alkatrészt kell beépíteni, ezért hasonló méret esetén több hely maradhat az utasoknak és a csomagoknak, feltéve, ha a modellt kifejezetten elektromos autónak tervezték (pl: Kia EV6), és nem valami közös platformot módosítottak le elektromosra (pl: eGolf). Így nem kell nagy autót választanunk ahhoz, hogy kényelmesen utazzunk, és a parkolás se legyen olyan nehézkes.
Bár az e-autó ellenesek leginkább a hatótáv parával ijesztik el az embereket a villanyflottától, ez az ellenérv a felhasználók, több mint háromnegyedénél mára a múlt. A hétköznapi autóhasználatot, sőt a hétvégi kirándulásokat is jól megválasztott villanyautóval simán teljesítik a járművek. Valóban, nem lehet velük töltés nélkül 700 km-t egy ütemben leautózni, de átlagosan évente erre maximum 2-3x van szükségünk. Ilyen hosszú utat pedig egy jó ebédszünet nélkül már nem tesz meg az ember. A hatótáv kiszámolásában segítséget nyújt keretes írásunk.
3. Akkumulátor – a méret a lényeg?
Igen is, meg nem is. Sok elektromos modellt lehet többféle akkumulátor kapacitással kapni, így érdemes a számunkra megfelelő méretet kiválasztani. Akkumulátor kapcsán még két fő szempontot szükséges figyelembe venni, ha jól akarunk dönteni! Az egyik: a villanyautó akkumulátora milyen fűtő-hűtő berendezéssel van ellátva, ami nem csak a hatótávolságra van pozitív befolyással, hanem a töltési sebességre is? A másik: milyen teljesítmény garanciát vállal a gyártó? A legtöbb gyártó 3-6 év vagy 150 – 200.000 km-re ad 80-90%-os kapacitás garanciát. Jó bérleti díj eléréséhez javasoljuk, hogy az elektromos autót még a garancia 1 éves vagy 20.000 km-es lejárta előtt adjuk vissza, mert így jobb maradványértékkel lehet számolni. Nem mintha utána az akkumulátor egyből meghalna, hiszen a gyártók 2.000 teljes töltési ciklusra tervezik őket. 2-300 km-es hatótávval számolva akár 400-600.000 km-t is elmegy egy akkumulátor, ami több mint kívánatos, ha figyelembe vesszük, hogy egy benzin / dízel motor hasznos gazdasági élettartama 250-350e km.
4. Mi az átlagos töltési idő?
A töltés kapcsán egy határozott tanácsunk van: csak akkor vágjunk bele elektromos autó tartós bérletébe, ha otthon vagy a munkahelyünkön saját töltőről tudjuk “tankolni” az autónkat, maximum 4-8 óra alatt. Teljesen elektromos autó esetén ez egy gyorstöltős csatlakozási lehetőséget jelent, amelyet dedikáltan használhatunk, azaz biztosan rendelkezésre áll, bármikor is lenne rá szükségünk. Nem, a 220V-os hagyományos konnektoros töltés nem elég erre, mert azzal akár több mint egy nap is lehet a teljes töltési idő. Mondjuk mindezt azért, mert bár az utcai nyilvános töltőhálózat szépen fejlődik, de egyrészt háromszor drágább az otthoni töltésnél, másrészt a szolgáltatás minősége és elérhetősége területenként változik.
5. Léteznek már kiforrott modellek?
Jó hírünk, hogy igen! Több olyan villanyautó is elérhető immáron operatív lízing szolgáltatásunkon keresztül, amelyekből már több verzió is legurult a gyártósorról, így kiforrott modellekről beszélhetünk. Ha jó modellt választunk, 2022-ben már nem az első kísérleti alanyok leszünk first edition-ös járműben ülve.
5. Mire figyelj a hétköznapokban?
Ahogy a bevezetőnkben is írtuk, nem kell pánikolni – nem kell újra megtanulni autót vezetni. Ha az alábbi négy tanácsot betartjuk, boldogságban és biztonságban fogjuk tölteni utazásainkat az új elektromos autónkkal. Természetesen az első a töltöttség állapota! Az ideális, ha 25-80% között tartjuk a töltöttségi szintet. A kijelzőről leolvasható maradék hatótáv az utolsó 100 km-en belül drasztikusan tud csökkenni, és ez leginkább rajtunk múlik: a vezetési stílusunkon, és az előttünk álló dimbes-dombos vagy éppenséggel lejtősebb útiterven. Másodikként az alváz fokozott védelmét emelnénk ki, ugyanis a legtöbb e-autóban itt lakik az akkumulátor. Ha durvábban hajtunk fel egy rámpára, vagy egy fekvő rendőrön hajtunk át padlógázzal – nem csak az alváz bánja, hanem akár az akkumulátor is megsérülhet! Harmadikként az extrém hőmérséklet említeném – ha mínuszokban vagy nagy kánikulában hagyjuk az autót, az egy idő után nem tesz jót az akkumulátornak. Ilyen esetben egyes e-autók elkezdik magukat hűteni-fűteni a hatótávunk terhére. Utolsóként, de szintén praktikus tanács a távolléti üzemmód. Ha több, mint egy hétre hagyjuk állni a járművet mert szabadságra mentünk, vagy éppenséggel elektromos kerékpárunkkal járunk munkába, az akkumulátort 60-70%-os állapotban tároljuk, és távolról applikáción keresztül hetente egyszer nézzünk rá, kell-e esetleg utántölteni, mert a lemerült állapotot egyik akkumulátor típus sem szereti, a mélymerülés pedig kifejezetten degradálja az akkumulátort.
+1 Hogyan tovább?
Ahogy a fentiekből is kiderült, az elektromos autózás már a legtöbb ember igényeinek megfelelő lehet. Amennyiben további kérdése merülne fel, forduljon az EuroFleet szakértőihez bizalommal, és segítünk eldönteni, hogy melyik jármű, milyen motorizáltsággal lenne a legmegfelelőbb Önnek. Ne feledje, mi nem csak márka-, hanem meghajtás független flottakezelők vagyunk, így mindenféle típusú és meghajtású gépjárműre van teljes körű prémium minőségű mobilitási megoldásunk.
ICE vs. BEV különbségek Segítségek a flottás kiválasztásához
Szerző: EuroFleet