Bessenyey Zoli már tinédzserként megcsillantotta erényeit az autósport különböző „kiszolgáló” területein, sőt autós újságíróként, a kormánykerék-forgatás sem állt távol tőle, ám valódi versenyautóba csak jóval később jutott. Bzzz (ahogy a legtöbben ismerjük) viszont gyorsan tanult és folyamatosan fejlődött. A gyorsasági autósportban sikeresen alapozott, a 2002-es Zengő Motorsportos, Opel Astra Classic és a 2003-2004-es Renault Cilo Kupa után, 2004 év végén nagy szerelmébe, a raliba is belekóstolhatott … és sorsa eldőlt!

Élete első ralijához (a legendás Mikulás rali) Borsi Gergő csapata segítette, akik egy Honda Civic Vti-t bocsátottak rendelkezésére. Az akkor éppen 186 (!) indulót számláló mezőnyben nem vallott szégyent a debütáló amatőr páros (Autó Magazin főszerkesztője, Tóth Zoltán diktálta az itinert), s nem csak, hogy karc nélkül, de igen eredményesen, az abszolút sorrend 67., géposztályuk 7. helyén zárta a versenyt. Persze, hogy volt folytatás!


Bessenyey Zoli első sikereit Tóth Zoltánnal (balra) érte el

2005-ben már az Intermédia Motorsport (manapság Tagai Racing Technology-ként nemzetközi hírnevűek) áldásos közreműködésében, egy pályautóból ralis géppé faragott igazi versenyautóval, egy N-csoportos Opel Astra OPC-vel indulhattak a 8 futamos Országos Bajnokságban, amelyet végül a „firkász” Zolik, az N3-as géposztály, 10. helyén zártak. 2006-ban maradt a felállás, kicsit csökkent ugyan a bajnoki versenyek száma (csupán 6 futam volt), viszont, a Bessenyey/Tóth kettős eredménye jelentősen javult, év végére már az N3-as mezőny 4. helyén jegyezték őket.

2007-ben az Opel Magyarország partner volt egy különleges projekt létrehozásában, s Hadik András (aki nem csak kiváló konstruktőr, de sokszoros bajnok is) vezérletével megépült a dízel Opel Astra GTC CDTi. Bessenyey Zoli mellé egy profi navigátor, Papp György ült a jobb oldali székbe. De hiába volt nagy a lelkesedés az új csapatban, a nemzetközi szabályok ellenére a hazai bajnokságban nem a megfelelő kategóriában értékelték az autót, így az akkori 5 bajnoki futamot dobhatták a „kukába”.

Szlovákiában szerencsére szabálytisztelők voltak, így a Bessenyey/Papp duó első külföldi versenyén nyomban kategóriagyőzelmet szerzett, s ezt az év során még megismételte. Miután csak külföldön volt respektje a GTC dízelnek, egy merész húzásként Zoliék a roppant nehéz, nemzetközi YU ralira is elmerészkedtek. Az Európa-kupa futamon ugyan „csak” ezüstérmet szereztek kategóriájukban, de a honi ralisoknak máig ismeretlen kritériumok mellett az abszolút értékelés 9. (!) helyén végeztek!


Az első bajnoki címet 2008-ban a dízel Astra és Szlovákiában hozta

2008-ban már volt értelme a hazai versenyzésre is koncentrálni, hiszen hosszú küzdelem után a CDTi a megfelelő besorolást kapta a magyar mezőnyben is. A hét magyar futam végén, három győzelemmel, az év végi ezüst és a murvabajnoki cím került a Bessenyey/Papp kettős neve mellé, amit egy Szlovák Bajnoki címmel (!) fejeltek meg. A szlovák bajnokságban egyáltalán nem mellesleg valamennyi futamukon győztesen végeztek, s Bajnoki címük mellett, így az abszolút értékelésben is az igen előkelő 7. helyen zártak. A következő, 2009-es évben pedig már minden rutinjukat kihasználva, a magyar és a szlovák bajnokságban is csúcsra járatták magukat, azaz egyszerre két országban is Ők voltak a kategória Bajnokai!

Bzzz ekkor úgy érezhette, hogy a nagy sikerű 2009-es év után nem árt egy kis fejlődés ismét, ezért Hadikék átalakították számára A-csoportossá, az addig széria Opel Astra GTC dízelt, ami azért hú, de nagy eltérést nem jelentett. Az év elején szépen akklimatizálódva az erősebben versenyautós világú géphez, Zoli és Gyuri szépen szakítgatta a hazai és szlovák babérokat, majd egy kemény elhatározással elindultak a bulgár WRC futamon.

Mondjuk, legalább annyiból az újoncok malmára hajtotta a vizet, hogy maga, ez a vb futam is debütáló volt, így „csak” a helyieknek volt pályaismereti előnyük, a többieknek nem. Lényeg, ami lényeg: Zoliék az abszolút 22., kategóriájuk 5. helyén végeztek, ami még a mai napig is minden idők legjobb világbajnoki dízel eredményének számít! Szóval, egy újabb eredményesen befejezett különleges verseny!

Ezek után jött egy újabb nagy név. Tagai és Hadik után éppen a 2WD király, Bútor Róbert vette szárnya alá Zolinkat. Már a gyakorló versenyek is kiválóan, kategória győzelemmel kezdődtek a kis Citroen C2R2 Max-szal, ami aztán a 2011-es évben ismét siker sztorivá érett! A Bessenyey/Papp páros mind az 5 magyar bajnoki futamon győzött, amellyel az A/6-os géposztály Bajnoki és Murvabajnoki címét is megszerezték.


Bútor Róbert (balra) is tevékenyen részt vett Bessenyey képzésében

A 2012-ben aztán ismét jött egy váltás, amit inkább a szükség, és anyagi nehézségek szültek, mint az akarat. Persze sírni nem kellett, sőt. A szorult helyzetben, Hadik András nyújtott ismét segítséget, ha nem is egy friss csirke, de egy pompás Subaru Impreza N12B képében. Zoli még sosem versenyzett összkerekes géppel, ehhez képest már második versenyén, a szerb és CEZ (Central European Zona) bajnokság részeként zajló Belgrád ralin az abszolút dobogóra is felállhatott új navigátorával, Nyirfás Juliannával. Miután Bzzz eléggé hamar ráérzett a 4WD üzemmódra, a CEZ bajnokságot pécézte ki magának, s bizony jól tette. A Bessenyey/Nyirfás duó további abszolút helyekkel és kategóriagyőzelmekkel, simán be is zsebelte az év végi nemzetközi bajnoki címet! De, ismét készült valami új, 2013-ban, irány a megújult rali Európa-bajnokság…

Puskádi János csapata (Eurosol), a Honda versenyautókat építő J.A.S Motorsport, a Honda Europe és a japán márka hazai importőre is beállt Zoliék mögé, ami óriási lehetőséget jelentett. Első látásra nagy falatnak tűnt a nem éppen fiatal technikával helytállni a világ legnehezebb pályáin zajló sorozatban. De az itt még rutintalannak számító magyar duó szépen fejlődött: már első versenyeiken dobogón locsolgathatták a pezsgőt, a harmadikon pedig már futamgyőztesként vették át a bajnokságban a vezetést. Olyan hamar, amire senki sem számíthatott. Remény nyílt a rali 2WD Európa-bajnoki címszerzésre…, elérni azt, amit még magyarok eddig sosem… És megcsinálták! Egyszerűen elképesztő bravúr volt!


Megvan a második Európa-bajnoki cím is! A magyar ralisport történelmi sikere

Persze, illik megvédeni, ami még nehezebbnek ígérkezett. A bajnokságba nem csak a jóval fejlettebb, gyorsabb technikák érkeztek sorra, hanem a gyári támogatottságú Junior- versenyzők, akiknek semmi sem drága. Zoli és Juli ismét nekiveselkedett, s talán kissé nehezebben, mint az előző évben, de ismét a csúcsra járatták a Honda Civic Type-R R3-at! Sokkal kevesebb szerencséjük volt, mint az első évben, de a végére megvédték a címet, amire tényleg nem lehet eléggé dicsérő szavakat találni!

Itt tartunk most, amire nem győzünk eléggé büszkének lenni. Egy újságíró gyerek, akiből az Opel Astra kupás próbálgatások során még senki sem nézte volna ki, most kétszeres rali Európa bajnok, és reméljük nincs még vége!

Epilógus:

Temérdek dolog maradt persze ki a 10 éves összefoglalóból, ám a tanulás mellett sem lehet szó nélkül elmenni. Szerencsére Zoli sok nagymestertől, pl. Carlos Sainz-tól is tanult, igaz, tőle csak áttételesen! A „Matador” nem átallott minden évben tiszteletét tenni egy legendás norvég „képzőnél”, John Haugland-nál, akinek felkészítése nélkül, a kétszeres rali világbajnok spanyol, saját bevallása szerint, pl. sosem nyer Monte-Carlo ralit. De, ugyan így említhetnénk Vittorio Canneva iskoláját is, aki aszfalton tudja azt, amit talán senki. Aki megfordult nála, az majdnem mind nyert bajnokságot… Talán az sem véletlen, hogy még Ari Vatanen is hozzá vitte idén fiát, pedig tán valamit ő is tudna átadni Max-nek.

Zoli szerencsés volt, hogy nem csak a technikákkal kapcsolatos tudását szipolyozhatta ki Hadikból vagy éppen Bútorból, hanem vezetési gyakorlatukat is, de mondjuk az sem ártott, hogy pl., a legendás Nordschleife-n zajló VLN futamok során, Walter Csaba segítségével mélyíthette a nagysebességű precíz vezetést. Nem titok, hogy Haugland és Cannevas bácsi is jól ismeri Zoli nevű tanítványát, akire azért ők is büszkék!