Megvan az a reklám, amikor négy autó slusszkulcsát akasztják fel egy kulcstartóra, és úgy jön ki a négy karika? Pontosan ez történt 1932-ben, amikor négy német márka, az Audi, a Horch, a DKW és a Wanderer egyesült, ezzel létrejött az Auto Union AG. A régi jó márkanevek és saját modelljeik viszont hosszabb-rövidebb ideig fennmaradtak, többé-kevésbé saját útjukat járva. Később szépen sorban megszűntek, de ez a sztori rémesen bonyolult, előre is ugrok pár évet.

Egészen a hatvanas évekig, amikor az Auto Union tulajdonosa, a Daimler-Benz kezdi elveszíteni bizalmát a befektetésében, mert az egyetlen – nem túl jól – működő márka, a DKW kétütemű motorjaival zsákutcának tűnik. Szegények, ha tudták volna, hogy a keletre szakadt rokon Trabant és Wartburg néven egészen a kilencvenes évekig élteti majd a technikát... Akkor feltűnt a Volkswagen, 1964-től szépen átvette a bizniszt egy új gyárral és egy új motorral együtt.


1963-ban jelent meg a DKW F102, már csak az új négyütemű motor kellett, hogy sikeres legyen

A Daimler peche lett a Volkswagen mázlija, mert a gyengén teljesítő DKW F102 régi kétütemű motorja helyére egyszerűen csak be kellett építeni az új négyütemű blokkot, és kész volt az a modell, mellyel új korszak kezdődött az autóipar történetében. Ehhez persze szükség volt némi szakértelemre és sok-sok munkára. A sors iróniája, hogy az új márka pár évtizeddel később éppen a Mercedes ellenfele lett, a négyütemű motort ugyanis névváltással ünnepelték.

A Volkswagennél mindenképpen meg akarták mutatni a piacnak, hogy ez a kocsi már nem az a kocsi. Erre nem volt hatásosabb módszerük a DKW elsüllyesztésénél és az Audi feltámasztásánál. Hiába nem volt friss fejlesztés, az F103 kódjelű modell bőven megfelelt „kezdő autónak” az új Audi számára. Motorterét átalakították, orrát és hátát áttervezték, kicsit csinosítottak rajta és kész. A négy karika maradt, kapott szép Audi típusjelzést meg néhány számot.


Az Audi márkanév a Volkswagennek köszönheti feltámadását, a négy karika a múlt hagyatéka

Első szériája egyszerűen Audi néven került piacra, később Audi 72-re keresztelték át, nem meglepő módon a teljesítménye után. Senki sem sértődött meg, ha egy műszaki jellemzőre lehetett következtetni a névből. A vevőknek akkoriban még fontosabbak is voltak a technikai újítások, például az elsőkerék-hajtás, melynek alkalmazása a DKW történetében egészen a harmincas évekig nyúlik vissza, úgyhogy emiatt nem ér cikizni az Audit, náluk ez a hagyomány!

A márka építését gőzerővel kezdte meg a Volkswagen, legalábbis látszólag, hiszen a tervezőasztaloknál még mindig az Auto Union mérnökei ültek. Nekik kellett valamit kezdeniük azzal a problémával is, hogy a háromhengeres kétütemű helyére préseljék valahogy az új, négyhengeres négyüteműt, ráadásul hosszában. A hűtő a motor mellé került, ezért variálni kellett a gyertyákkal, hogy mindig egyenletesen melegedjenek a hengerek, ami nem volt kis feladat.


Amerikában Super 90 Wagon néven forgalmazták, az előírások szerint kerek fényszórókkal

Sokat jelentett, hogy a Daimlernél tervezett motort eredetileg katonai célokra szánták, speciális termodinamikai jellemzői voltak, olyan korszerű megoldásokkal dolgoztak, melyek kifejezetten modernnek számítottak. Ez a motor indította el az Audit a sikerek felé, sőt, közvetve még a Volkswagent is, hiszen miután a Bogár pótlása nem nagyon jött össze, egy Audi modell áttervezéséből született a várva várt áttörést elérő Passat, a többi meg már történelem.

Hamarosan több kivitel is készült az első újkori Audiból. Gyártották két- és négyajtós szedánként és kombiként is az anyacégtől örökölt Variant néven. Létezett 55 lóerős kivitel Audi 60-ként és 75 lóerős 75-ként. Később sportlimuzin is piacra került belőle Audi Super 90-ként. Nem kisebb ellenfelet választott, mint az akkor már menő BMW-t. Valamit mindig újítottak, frissítettek rajta, közben dolgoztak egy nagyobb modellen, a 100-ason és méltó utódján a 80-ason.


Modern konstrukcióként elég volt egy sikersorozat elindításához az első újkori Audi modell

Addig is kitartóan gyártották, két éven belül már túllépték a 100 ezres példányszámot, végül évi átlag 40 ezer darabbal egészen 1972-ig fenntartották az érdeklődést. Bár az Audi szépen felzárkózott a BMW-hez és a Mercedeshez, veteránként népszerűsége a közelükbe sem érhet, de biztos vagyok benne, hogy előbb-utóbb ez is változni fog. Ha elég sok idő telik el, szépen beérnek majd a mérföldkőnek számító típusok. Az F103-as már elég ritka és érdekes hozzá.