Aki először látja, úgysem hiszi el, hogy ezt a bizarr szerkezetet a Volkswagen találta ki és tényleg sorozatban készült, igaz, nem Németországban. Pedig a Golf Country a németek egyik nagy újítása és merész próbálkozása volt a nyolcvanas évek végén, de több mint egy évtizednek kellett eltelnie, hogy kiderüljön, megint igazuk volt. Azóta ki sem lehet csalogatni a vevőket a szabadidő-autókból és crossoverekből, sőt, egyre csak terjeszkedik a kategória.

Aki ott volt az 1989-es Genfi Autószalonon, még Montana néven kiállítva láthatta a Golf valaha létezett legmeglepőbb változatát. El sem tudom képzelni, hogy mehetett át a wolfsburgi gépezeten egy ennyire formabontó koncepció. Ez is jó példa a német humor és szenvedélyesség létezésére. Ilyen különcségeket franciák szoktak kitalálni, de ahhoz, hogy az álomból működő, méghozzá jól működő valóság legyen, mégsem ártott precíz németnek lenni.


Prototípus 1989-ből, a matricán még a Montana fantázianáv olvasható, de szériaérettnek tűnik

Mert a pozitív visszajelzések örömére 1990 tavaszán meg is kezdődött az akkor már Country matricával díszített terep Golf bérgyártása. Nem is akárhol, az összkerekes Volkswagenek és más német autók otthonában, Grazban, a Steyr-Daimler-Puch-nál. A Wolfsburgból kigördült Golf CL Syncrók 931 km-t utaztak, hogy Ausztriában 438 alkatrész felhasználásával Countryvá változzanak át. A folyamat nem csak látványos, legalább olyan hatásos volt.

Karosszériáját egy fém segédkeretre építették, hasmagasságát megemelték, erősebb rugókat és lengéscsillapítókat szereltek be, előre motorvédő burkolatot, hátra csinos pótkeréktartót kapott. Kerültek rá gallytörő rácsok és mivel szimpla lámpás autókból indultak ki, vagány ködlámpákkal dobták fel. Nem vitték túlzásba a variálhatóságot, Country csak 1,8-as, 98 lóerős benzinessel és ötös kéziváltóval jött ki, a CL Syncro extráival, kis csicsásítással.


Itt semmi sem változott, maradt olyan, mint a Golf Syncróban. Ráfért volna egy kis egyediség

A lényeg úgyis a viszkókuplungos összkerékhajtás volt. Alapesetben a nyomaték 95 százaléka az első kerekre jutott, de ahogy kipörögtek, a rendszer rögtön hátraküldött valamennyit, hogy biztosan továbbjusson. Bár nem volt elveszve terepen, a több mint 1,2 tonnás Golfot kár volt valódi terepjárókkal összehasonlítani. Igazi konkurens híján mégis megtették, nem csoda, hogy lesajnálóan írtak róla a korabeli tesztekben. Talán nem is értették a koncepciót.

Persze a 195-ös utcai gumik sem segítették a sárban, de ahhoz képest, mire jók a mai szabadidő-autók, a személyautó és terepjáró kézi keresztezésével született Country jól teljesített, ha véget ért az épített út. Viszonylagos sikertelenségét nem is ennek, hanem a magas árcédulának köszönhette. Horribilis felárat kértek érte, ami különösen rosszul vette ki magát egy hétéves modellnél, hiszen kettes Golfot 1983 óta, Syncrót 1986 óta lehetett kapni. Későn dobták piacra.


A jó minőség és a legendás tartósság a grazi átépítés után is megmaradt, sok fut még belőle

Volt rá érdeklődés, de nem voltak valami bíztatóak az eladások. A Volkswagen rájött, hogy hol van a baj, ezért Allround néven kihoztak egy fapados belépőmodellt. Sajnos nem sokat segített: továbbra sem számított olcsónak, cserébe még kiábrándító is volt a műbőr üléshuzattal és a színrefújt acélfelnikkel. Akkor már több értelme volt a drága Chrome Editionnek, úgyis a dimbes-dombos vidékeken, például Svájcban volt sikeres a jövőből jött kompakt SUV.

500 példány készült többek között krómozott külső kiegészítőkkel, fekete fényezéssel, bézs bőrbelsővel és vászontetővel. Ennél is ritkább a szürreális GTI kivitel, olyat nem is lehetett csak úgy venni, az 50 darab 1,8-as „sportváltozatot” csak alkalmazottaknak adták el. Mivel a kettes Golf már amúgy is kifutóban volt, gyártását 1991 októberében nagyobb feltűnés nélkül hagyhatták abba. Alig 7735 példány összerakására volt idő, ami jót tett a gyűjtői értékének.


A viszkókuplungos Syncro összkerékhajtás nem mindenható, de az átlagosnál többre képes

A Countryt utolérte a kultuszautók sorsa, mára úgy felszaladt az ára, hogy a rajongók szinte örömmel fizetik ki az újkori vételárat egy szépen rendberakott példányért. Az egyik legprofibb felújító cég éppen Magyarországon működik, munkájukat mindenhol elismerik, a nehezen beszerezhető spéci alaktrészeket tőlük veszik. Utódját, a Tiguant meg a Volkswagentől, mint a cukrot. A kategória, amit az emelt Golf indított, szépen beérett, semmi sem volt hiába!