Melyik autóból lesz veterán? Amelyik megéri a 30 éves kort, és bárki késztetést érez rá, hogy feltámassza, vagy csak kicsinosítsa a vizsgára. Összegyűjtöttük a 2013-as esélyeseket.

Hogy melyik autó éri meg a veteránminősítést, nincs univerzális válasz. Nem mindegy, hogy egy méregdrága sportkocsiról, egyszerű családi autóról, esetleg munkaeszközről van szó. Az sem mindegy, hogy fiatal nő vagy éppen idős férfi használja, az meg pláne nem, hogy merre jár vele és hol tárolja. A karbantartás és a típus keresettsége jót tesz a túlélési esélyeknek, de az is változó, hogy egy-egy autót mennyibe kerül majd eredeti állapotára visszaállítani.

Sportautók

Szinte biztos, hogy marad majd mozgásban látható, kipróbálható példány a C7-es Corvette Stingray-ből, a felfrissített Camaróból és a Ford Mustangból. Ezeknek a mára kultikussá vált típusoknak kiterjedt rajongótábora és őket kiszolgáló háttéripara van. Már ma is úgy fejlesztik a legújabb generációkat, hogy megfeleljenek az eltelt évtizedek alatt róluk kialakult képnek és a fanatikusoknak, akik hajlandóak pénzt adni értük új korukban.



Az amerikai izomautók szerencsére elég olcsók, így sokat adnak el belőlük, elég egyszerűek, így viszonylag jól bírják a strapát és nem okoz majd nagy gondot megjavítani, ami elromlott. Bár a változó igények egyre bonyolultabbá és kényesebbé teszik a hagyományőrző gépeket, a nagy érdeklődés miatt biztosan létezik majd pótalkatrész és okos technika az életben tartásukhoz. A stílus, amit képviselnek, megéri a ráköltött pénzt.

Szuperautók

Nem kell félteni az arab sejkek játékait sem, lehet, hogy 30 év alatt ripityára törnek majd néhányat, de az álomgarázsok biztosan megőriznek az utókornak több Bentley Continental GT Speedet, Rolls-Royce Wraith-t, Maserati Quattroportét, Porsche 918-ast és LaFerrarit. Nem számít sem a pénz, sem a munka. Ha a hatvanas-hetvenes évek gépeihez aranykezű mesterek alkatrészeket gyártanak a semmiből, miért ne bánna el más az elektronikával?



Egy csilliárdokat érő magángyűjteményben ráadásul sosem amortizálódnak le ezek a kocsik, vagy ha mégis meghajtják őket, lesz pénz a karbantartásukra, javításukra is. Az érték, amit a márkák maguk képviselnek, megköveteli a figyelmet és a gondoskodást. Tény, hogy nem a hobbiautósok mentenek majd meg egy Maseratit vagy Ferrarit a roncstelepről, de ez eddig sem a kispénzű, lelkesedésből táplálkozó veteránosok terepe volt.

Prémiumautók

Természetüknél fogva ide tartoznak a még éppen megfizethető sportkocsik is, hiszen itthon sem kell majd kivételes szerencse, hogy belefussunk egy M3-as vagy M4-es BMW-be, Audi RS7 Sportback-be, Mercedes-Benz S-osztályba. Ez a kategória éppen a fenti kettő között áll. Első gazdájuknak még nem gond a karbantartásuk, majd eljön az idő, amikor értékük nagy részét elvesztett használt kocsik lesznek és bárki megveheti bármelyiket.



Fenntartani persze egyre nehezebb lesz őket, a meghibásodás esélye hatványozottan nő majd az évek és a kilométerek szaporodásával. Természetes elfogyásukat csak a benzinárak szigorú emelkedése állíthatja meg. Akkor letámasztják őket, sokáig nem kellenek senkinek, mert lesz helyettük másik. Miért maradna belőlük mégis egy-egy veteránkorú darab? Mert a hírességek tuti bevásárolnak belőlük, náluk sokáig működőképesek lesznek.

Hot hatch-ek

A legizgalmasabb halmaz, ezekre a kocsikra bárki vágyhat. Ha ügyesek vagyunk, még nekünk is állhat egyszer egy a garázsunkban. Ezekre tényleg vadászni kell majd, hevesen bújva a hazai és külföldi használtautós oldalakat. Hiába a sok kütyü és drága fenntartási költségek, a Ford Fiesta ST, a Volkswagen Golf VII GTI vagy a BMW M135i mindig elég érdekes lesz ahhoz, hogy egy szerető gazdánál átvészeljen 30 évet.



Garázsban pihenő, keveset futott autókra kerülhet OT rendszám. Meg kell majd fizetni azt a vicces összeget, amit kérnek értük, mert ha fel akarnánk újítani egy megviselt darabot, akkor az összes gatyánk rámenne, mire megszerezzük a cserére szoruló gumírozott vagy krómhatású alkatrészeket, rendbe tesszük a szerteágazó elektronikát, kicseréljük a pixelhibás kijelzőket, megszerezzük a húsz éve nem gyártott fődarabokat.