2013. nem csak az izgalmas bemutatók, hanem a nagy búcsúzások éve is volt. Legendás autók gyártását állították le végleg, hogy átadhassák helyüket egy korszerűbbnek. Összegyűjtöttük a top 5 tavaly nyugdíjazott típust.

5. Volvo C70 (2006-2013)

Annyira szeretett volna egy ütőképes kabriót gyártani a Volvo, hogy a Pininfarinával közös gyárat épített a kedvéért Uddevallában, megpróbálták kihozni a maximumot a svéd kabriók elegáns stílusából és a márka nevéhez fűződő extra biztonságból, de a mutatós külső, a jó szélvédelem és a borulásbiztos, nyitható keménytetős karosszéria sem volt elég meggyőző. Német és japán konkurensei egyszerűen jobbak voltak nála.

Nem sikerült túllépni a márkára jellemző steril vezetési élményen, és már-már túlságosan is letisztult középkonzolon. Hangos volt a dízelmotor, lassú a váltó. A kínai tulajdonos 2011-ben osztott-szorzott és kiszámolta, hogy jobban jár, ha két éven belül bezárja a csilliárdos üzemet és utód nélkül szünteti meg a C70 gyártását. Kár érte, mert szívesen látnánk egy élvezetes, nyitható tetejű Volvót, ha őszintén tudnánk rajongani érte.

4. Lamborghini Gallardo (2003-2013)

Tíz évvel ezelőtt a Gallardo megmutatta, hogy a kis Lamborghini is lehet olyan menő, mint a V12-es csúcsmodell. Lehet, hogy nem kapott lambóajtót, de V8-as helyett V10-es került bele és minden elődjénél jobban kezelhető volt. Vitték is mint a cukrot, egy évtizeden át piacképes maradt, és a Volkswagen konszern gyártástechnológiájának hála jutott minden érdeklődőnek. A különkiadásokkal együtt több mint 14 ezer készült belőle.

Minden idők legnagyobb darabszámban eladott Lamborghinije lett, még számológép sem kell hozzá, ha tudjuk, hogy 50 év alatt összesen 30 ezer autó orrára került bikás embléma. Sikerült a csúcson abbahagyni, amit kevés gyártó mondhat el magáról. Utoljára egy LP 570-4 Spyder Performante hagyta el a csarnokot, és hogy teljes legyen a happy end, a Rosso Mars színre fényezett autót egy márkafanatikus gyűjtő vásárolta meg.

3. Fiat Mille (Uno) (1983-2013)

Jé, ezt mostanáig gyártották? A kérdés jogos, az eredetileg 1983-ban bemutatott Uno utolsó példánya  már párszor legördült, csak mindig más ország futószalagjáról. Az olaszok 1995-ben váltották le, de még hosszú éveken át gyártották a lengyelek, a szerbek és a törökök is. Brazíliában máig nem untak volna rá a Mille néven kapható olcsó kivitelre, ha egy törvény idéntől nem tette volna kötelezővé az ABS-t és két légzsákot.

Bele lehetett volna erőltetni, de kiszámolták, hogy nem érné meg, inkább elbúcsúznak tőle. Pedig jól bevált a belpiacra gyártott, hátul laprugós modell, az évtizedek alatt sokat modernizáltak, kozmetikáztak is rajta. Nem mennénk bele, hogy szebb lett-e vagy csúnyább, mint az olasz eredeti. Etanollal és gázolajjal is működő Flex Fuel kivitele igazi túlélő lehet. Utolsó szériája a Grazie Mille, vagyis az „ezer köszönet” nevet kapta.

2. Lada Samara (1984-2013)

Nem kellett messzire mennie a Samarának ahhoz, hogy ilyen szép kort megérjen, a második saját fejlesztésű Lada gyártósorát elég volt Ukrajnáig költöztetni. Bár 2004-ben egyszer már kifutott az eredeti, 1984-es modell, a helyébe lépő Samara 2 sem más, mint egy erős frissítés. Átrajzolt külső, befecskendezős motor és a 110-esből származó belső alkatrészek jelentettek újdonságot, miközben a minőség inkább romlott, mint javult.

Az eredetileg Togliattiban elkezdett összeszerelés a Zaporozsec gyárban folytatódott, majd 2007-ben megkapta a 110-es motorját. Miután a Renault befektetőként jelent meg a cégben, folyamatosan cserélődik a Lada kínálata. Bár olcsósága miatt még mindig nagyon népszerű, a Samarának mennie kellett. A gyár adatai szerint 5,2 millió példány után, az ötajtós kivitellel fejeződött be a Samara 29 évig tartó története. Hiányozni fog?

1. Volkswagen Kombi (T2) (1967-2013)

Az év búcsúja nem lehet más, mint annak a négykerekűnek a leköszönése, amely mind közül a leghosszabb ideig készült. Ez nem más, mint az utolsó hátsókerékhajtású Volkswagen, a T2-es kisbusz. Miközben az eredetileg 1967 és 1979 között gyártott második generáció veteránná nemesült, Argentínában 1986-ig, Mexikóban 1996-ig készült. Brazíliában még mindig folyna a gyártás, ha idén nem lépne életbe az a bizonyos szabály.

ABS-sel és két légzsákkal nem csak az Unót, a Kombit is fel kellene szerelni. Erre már a helyi VW sem költ, 56 év után a Last Edition kiadással nyugdíjazzák a már vízhűtéses T2c-t. A 600 darabos széria 80 lóerős 1,4-es motorja mellé kék-fehér fényezést, hozzá passzoló belsőt és a Földön töltött időt jelképező 56-os matricát kap. 28 ezer eurós vételára az egyediségének szól, mert ennyibe két eredeti állapotú, német gyártmány is belefér.

Vissza az egész?

Miközben a Volkswagen do Brasil a T2 gyártósor leszerelésére készül, Guido Mantega pénzügyminiszter mindent megtesz, hogy a Kombi gyártása folytatódhasson, mivel a kisbusz jóformán pótolhatatlan modell a piacon, kora ellenére még mindig megfelel a helyi igényeknek. Mantega azt szeretné elérni, hogy a T2 kikerüljön a törvény hatálya alól, mivel tervezésekor még sem a blokkolásgátlót, sem a légzsákot nem találták fel.