A Nissan anno a Micra első generációjával igen nagyot robbantott a kisautók piacán, a második "bakancs" Micra pedig ezt tovább tudta fokozni. A harmadik nekifutás már nem muzsikált olyan jól, bár az egyedi formák azért valamilyen szinten mentették a helyzetet. A negyedik változatot senki sem tudta hová tenni, így vissza is estek jócskán az eladások. A japán gyártó ezután úgy döntött, hogy egy ilyen nevet nem szabad veszni hagyni, inkább az alapoktól újra kell gondolni a koncepciót a siker érdekében. Meg is tették, mi meg a horvát tengerpart izgalmas útjain ki is próbáltuk a végeredményt.

Az már az előzetes sajtóképeken látszott, hogy a formával nem lesz semmi baj. Egyedi és harapós a megjelenés, így már a férfi vásárlók elcsábításával is próbálkozhatnak. Élőben ez még inkább igaznak tűnik. A reptérről kisétálva megpillantottuk a kétnapos programunk sztárját, a hatás pedig nem maradt el. Ez a kocsi tényleg jól néz ki, az arányai is rendben vannak, a színek kavalkádja pedig akaratlanul is mosolyt csal az ember arcára.

Ez utóbbi tétel ráadásul teljesen személyre szabható, a rendelésnél külön adhatjuk meg , hogy milyen színben pompázzon maga az autó, a díszlécek, a felnik és a belső tér, sőt még dekor matricát is rendelhetünk, mely még tovább szaporítja a lehetőségek számát. Az új Micra tehát kellően laza és trendi, ám ez természetesen mit sem érne, ha a működésében hibák tömkelegét rejtették volna el. Nyugodjon meg mindenki, ilyenről itt szó sincs!

Mert, hogy az autóba pattanva azonnal érezhető, hogy itt tényleg valami új, valami nagyszerű van megszületőben. A nagyobb karosszéria (17 centivel hosszabb és 7 centivel szélesebb, mint az előd) kimondottan használható belső tereket enged meg. Elől kellően tágas a helykínálat és hátul sem kell szorongania az utasoknak. A csomagtartó 300 literje könnyen nyelte el a bőröndöket, a belül kialakított rekeszek pedig a fokozott praktikumról tettek tanúbizonyságot. A műszerfal ergonómiája mondhatni hibátlan, amit a puha anyagok és a bőr hatású textil (rendelhető tiszta bőr betét is) még tovább javít.

Na tehát ülés beállít, navigáció beizzít, és már adhatom is rá a gyújtást az autóra. Első nap az 1,5 literes dízelt próbálhattam 90 lóerővel, ám hang alapján egészen nyugodtan lehetett volna akár benzines is a járgányom. Ezt úgy érték el a gyáriak, hogy minden eddiginél nagyobb figyelmet fordítottak a hangszigetelésre, a tűzfal például többszörös burkolatot kapott a kellő hatás érdekében. Az ötsebességes manuális váltót (egyelőre csak ez van, de később az ígéretek szerint jöhet az automata is) sebességbe pakolva és a gázpedált birtokba véve viszont már érezhető a gázolajos szellemiség. Az új Micra ezzel a motorral kellően nyomatékos és agilis, még az élesebb kanyarokból kifelé sem igényli mindenképpen a visszaváltást.

Apropó kanyarodás! Az új fejlesztésű felfüggesztések és az intelligens nyomvonal-szabályozás (folyamatosan figyeli és ha kell fékezi az ívbelső kerekeket) olyan kanyarstabilitást tesz lehetővé, amit semmiképpen sem vártunk volna a Micrától. Nehéz elbizonytalanítani az autót még egy lendületesebb kanyar esetén is, ami nem csak az élvezeti faktort, hanem a biztonságot is nagyon megnöveli. Ha ez nem elég, akkor még azt is megemlíteném, hogy a karosszéria előre/hátra dőlését is figyeli a számítógép, és ha kell, akkor a motor illetve a fék segítségével rásegít a lengéscsillapítók működésére. Ezáltal a bukkanókon sem akar elesni mindenáron a Micra, szintén a biztonság és a komfort tényezőket javítva.

A második nap elején a szintén 90 lóerős 0,9 literes turbós benzinest kaparintottam meg ( az 1 literes 73 lovas szívó motort nem hozták el a rendezvényre). A hangzás (hiánya) itt is rendben van, ám a dízel után kényelmetlenül nyomatékszegénynek bizonyult így a Micra. Induláskor határozottan kell a gázra lépni, a lendületesebb előzés pedig mindenképpen némi váltóval bűvészkedést kíván meg. Ezzel a motorral tehát a sportosság tényleg csak a külsőre marad, ám legalább a kedvező fogyasztással (5 liter környéke) vigasztalhatja magát a tulajdonos. Ez persze annak értelmében nem hánytorgatható fel, hogy a Micra még a méret megnövelése mellett is városi autó maradt, némi vidékre látogatás lehetőséggel, így inkább azok fogják vásárolni, akik amúgy a pénztárcájukkal is legalább annyira törődnek, mint a kedvenc négykerekűjükkel.

A szórakoztató elektronika úgyis eltereli a figyelmet a gyorsulás hiányáról, mi legalábbis nem tudtunk betelni a Bose amerikai cég által kifejlesztett Personal hangrendszerrel. Ez lényegében egy kényszermegoldás, ami valami hihetetlenül jól sült el. Na de mi a lényege? Ma már a kisebb autókban legalább olyan fontos a prémium hangrendszer, mint az úton kecsesen úszó nagy hajókban. Ami viszont problémás, hogy a Micra méretű járgányokban egyszerűen nincs hely a hangszórók és a mélynyomók tömkelegének, így a tervező vagy hagyja az egészet, vagy összeszedi magát, és megváltja a világot. A Bose mérnökei az utóbbit választották.

A fejtámla oldalába szereltek egy olyan szerkezetet, ami két darab 6 cm-es hangszórót rejt. Ezt a legújabb technológiás hangszórót úgy kalibrálták be, hogy a vezető fülébe a legjobb minőségben jussanak el a magas és a mély hangok egyaránt, ráadásul érezhető térhatással megtámogatva. Zseniális és működik. Vezetés közben tényleg egy koncerten érezhetjük magunkat, még azt is halljuk, hogy a dobos éppen mögöttünk, vagy előttünk helyezkedik el. Az autóban helyet foglaló többi ember sem marad hangzás nélkül, ők az ajtóba épített széles hangtartományú 16, 5 centis membránból és az A-oszlopba épített magas tartományra kihegyezett "csipogóból" kapják meg a koncert életérzést.

Persze, az ilyen szórakozási lehetőség akár el is terelheti az ember figyelmét, ám a Micra ilyenkor is folyamatosan vigyáz ránk. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszere nem csak a kormány rezgetésével és hangjelzéssel operál, hanem végső esetben az egyik oldali kerekek enyhe fékezésével vissza is terel a biztonságos zónába. Ha ez sem elég, akkor a vészfékezési asszisztens avatkozik be, akár egy figyelmetlen gyalogos is beindíthatja az automatikus fékezést. Parkolásnál a 360 fokos kamera rendszer tesz nagyon jó szolgálatot. Amúgy sem nehéz a kocsival parkolni, de így már tényleg az mondható, hogy még egy hörcsög is beteszi fél kézzel bárhová a Micrát.

Mindent összegezve megállapítható, hogy a Nissan nem csak kijavította a Micra bizonyítványát, hanem egy 3-asra zárt negyedik tanév után az ötödik évfolyamot erősen jelesre hajazó esélyekkel indította el. Ha az árazást is sikerül jól belőniük, akkor minden esély megvan arra, hogy a szegmens legjobbjai közé beférjenek vele. Februárban, a beárazás után minden kiderül! Addig is az év autója döntőben is ott vannak, így ebből még bármi lehet!