Aki azt hitte, a szürkeimport megéri a hercehurcát, veheti elő a számológépét. Vagyonszerzési illeték és drága euró vethet véget az álmodozásnak.

A magyar ember leleményes, a magyar autós meg hülye. Mert hülyét csinálnak belőle. Most inkább nem megyek bele az adózott fizetésből vásárolt, áfával és regisztrációs adóval terhelt újautó sztorijába, ami után fizethetjük a teljesítmény adót, az autópályadíjat, a parkolást, és tankolhatjuk bele az áfával és válogatott adókkal terhelt üzemanyagot, mert a végén még elmegy a kedvünk az autózástól, amiért igazán kár lenne. Az ilyesmi persze azóta már nem is nagyon érdekli az átlagautóst, amióta nincs nullabeugrós hitel, meg Mi Autónk 1,7-ért villanyos ablakokkal. Szóval amióta egy Opel Astra 4,5-től indul(!), legfeljebb a cégek adnak ki pénzt ilyesmire. Persze ott van olcsónak a Dacia, de azt még mindig divat lenézni.

Autózni persze akarunk, szeretünk. Akinél esedékessé válik a csere, ma használt autóban gondolkodik, abból igazán szépet és jót leginkább tőlünk nyugatabbra találni. A rendszerváltás nagy autóbehozó hulláma visszatért, de ez nem mehet így tovább. Úgy látszik valaki rájött, hogy ez túlságosan is megéri, pedig nem nagy biznisz. Éppen annyival olcsóbb, hogy az a leleményes magyar emberből már boldogsághormonokat szabadít fel. Eddig ugyanis nem kellett befizetni az autót saját nevükre íróknak álmatlan éjszakákat okozó vagyonszerzési illetéket, mert az üzlet nem itthon, hanem külföldön köttetett. Itthon már annyira eldurvult a helyzet, hogy akár egy félmilliós verda után is százezer fölött kell perkálni.

A tavaly megfogalmazott új illetéktörvény már ezt is tudja, 2014. január 1-től mindenkinek be kell fizetnie a nagyobb teljesítményű autóknál már százezres tételt jelentő vagyonszerzési illetéket. Visszamenőleg is, hoppá! Tehát egy 2004-es BMW 320d az E46-os szériából (a tavalyi év legkeresettebb használt autója) az illetéktáblázat alapján 60 500 forinttal többért van itthon. Lássuk, mit is jelent ez.

Ha nekem van 6000 euróm, vagyis durván 1,8 millióm egy autóra, akkor erősen szégyellnem kell magam emiatt, fizessek csak be gyorsan egy kis pénzt a semmiért. Mert a papírmunka, a forgalmi, a törzskönyv, a rendszám még ezen felül jön, maga az illeték egy nagybetűs „csak” a miérteket firtatóknak. Persze ha kicsit messzebb ér a takarónk, mondjuk egy 911-esre vágyunk a nem is olyan öregek közül, máris 212 250 forinttól szabadítanak meg. Persze, elhiszem, hogy a Robin Hood módszer működik, mert aki képes 18 milliót költeni a gépre, igazán mellé tehet még egy kis borravalót, nem?

Jármű teljesítménye (kW)   Jármű kora  
  0-3 év 4-8 év 8 év felett
0-40 550 Ft/kW 450 Ft/kW 300 Ft/kW
41-80 650 Ft/kW 550 Ft/kW 450 Ft/kW
81-120 750 Ft/kW 650 Ft/kW 550 Ft/kW
120 felett 850 Ft/kW 750 Ft/kW 650 Ft/kW


Semmi baj, vagyonszerzési illeték nélkül is elmegy majd a magyar autós kedve a net bújásától és a németbe utazástól, mert az euró szélsebesen drágul, a 296 forintos árfolyamon kinézett, 1 776 000-es BMW-ből könnyen 1 872 000-es lehet, mire kiérünk. 312 forinttal számolva a Porschénél még durvább a dolog, akár 960 000 forint különbség is lehet. Tehát a magyar embernek újabb leleményességre lesz szüksége, ezzel ismét a külföldi rendszám felcsavarozása felé terelik a jó fejszámolókat. A magyar autósnak viszont ennél több kell ahhoz, hogy végre ne csak használják, hanem tiszteljék is, mint bevételi forrást. Mert a kettő között óriási a különbség.