Az Opel Quantum leap-ként, azaz quantum ugrásként jellemezte az új Astránál véghez vitt fejlesztéseket, ami valljuk be nagyon jól hangzik, de azt is hozzá kell tenni, hogy ez csak házon belül igaz.  Nagyon szüksége volt a márkának végre egy ilyen modellre, amelynél figyelembe vették a régóta hajtogatott problémát: miszerint az autóik túl nehezek. Hiába a jó motor, ha 200 kg-mal többet kell alapban cipelnie.
 
Hát most tettek róla, hogy ez megváltozzon: az új Astra érezhetően könnyebb, könnyedebb az elődnél, amit „mi az Opelnél figyelünk a vásárlóink véleményére” szlogennel kommunikálnak. Felszereltségtől függően 120-200 kg-os a tömegcsökkenés, de legyünk őszinték ez is inkább éppen elég utolérni a három éve piacon lévő konkurenciát. 
 
De mitől is könnyebb az új Astra? A karosszéria súlya önmagában 77 kilogrammal csökkent, az új váltók 10-10, a kerekek (nincs már 19-20-as kerék) és a futómű pedig 50 kilogrammal járultak hozzá. Ha számok közt kicsit körülnézünk, akkor látszik hogy autó méretének csökkenése is szerepet játszik:  5 centivel rövidebb, 2,5 cm-rel alacsonyabb az előző modellnél. Ehhez képest jól fest, hogy 3,5 centivel nagyobb a hátsó lábtér, és 2,2 cm-rel a vezető fejtere a J Astrához hasonlítva, sőt még sikerült egész tűrhető méretű csomagtartót is megalkotni.
 
Több, ebben a kategóriában nem megszokott extrával csábít vásárlásra az új Astra, ezek egyike az Intellilux névre hallgató LED Mátrix lámpa, melyet eddig kompakt autóban nem láthattunk és bizony a tesztút alatt igen meggyőző volt a forgalmat kimaszkoló, ellenben az útszéli bokrok teljes élővilágát láthatóvá tevő fényforrás. Tegyük hozzá a Mazda is gyárt ilyet, sőt már a 2-esben is elérhető.
 
 
A másik érdekesség az Opel Onstar system, ami légzsákok nyitásával járó baleset esetén automata segélyhívást indít az autó koordinátáival, de ami ennél is érdekesebb az az operátori funkció. Ha megnyomjuk a szélvédő feletti operátor-hívó gombot valahol a világban felveszi egy a navigáción beállított nyelvvel egyező nyelven beszélő segítő (állítólag jövő év végétől működik magyarul is), aki tudja a pozíciónkat és feltehetünk neki akár olyan kérdést is, hogy merre van a legjobb pizza a környéken. Majd ha átküldte a navigációra az adatokat, még meg is találjuk. Rákérdezhetünk ezen felül az autónk olajszintjére a guminyomásra stb… Természetesen a nyomkövetés ki is kapcsolható, így csak baleset esetén küld a jármű helyzetinformációt.
 
Praktikusan egyszerű lett a belső, a műszerfal: a gomb erdő megszűnt, de a gyakran használandók megmaradtak vérbeli nyomógombnak, méghozzá hármas csoportba osztva (rádió, szellőzés és a vezetés támogató rendszerek). A központi kijelző szintén megérdemli a leghasználhatóbb Opel infotainment rendszer megnevezést, mivel az elsőre fura, kisméretű és nem megszokott ábrákat használó rendszer gyorsan és jól működik, méghozzá kifogástalan magyarságú navigációval!
 
A teljesítmény skála 105-től 200 LE-ig tart 1,0, 1,4 és 1,6 literes verziókban. Mindegyik turbós és örömteli, hogy mind magyar szív, vagyis itthon, Szentgotthárdon készül.  Az erőforrásokon érezni, hogy egytől egyig új fejlesztés, egyaránt jók az alsó és felső fordulatszám tartományokban és valószínű kiállják a károsanyag-kibocsájtási tesztek próbáit is…
 
 
Nekem több motorváltozat kipróbálása után az 1,6-os dízel illett legjobban a kocsihoz. A szintén 1,6 literes, 200 lóerős benzines nagyon szépen mozgatja a könnyebb karosszériát, de úgy éreztem mintha futómű-fék viszonylatot nem igazították volna a motorhoz, az pont olyannak tűnt, mint a dieselmotorral szerelt verzió.
 
Ámbár a többi kolléga nagyon szerette az egyliteres, 105 lóerős benzinest is, nekem mindig fenntartásaim vannak az ilyen downsize - csodákkal és ez csak erősödött bennem, amikor a teszt során mért 6,4 literes fogyasztás „csak” 0,2 literrel volt több az 1,4 literes, 150 lóerős motorénál – akkor miért is jó? Apropó csak az egyliteres turbós benzines kap ötsebességes manuális váltót, szemben a többi motor hatfokozatú kézi váltóival, később persze érkezik egy hagyományos automata és egy robotizált váltó is. Kérdésemre, hogy miért pont a leggyengébb motor kapja a rosszabb kiosztású váltót, Bernd Justen (az Astra főmérnöke) kisebb súlyról és belső súrlódásról értekezett, ám a testbeszédét látva végig az volt az érzésem, hogy igazi súrlódások inkább a pénzügyi részleg és a fejlesztő központ között lehettek.
 
 
Ami a váltókat illeti: a cég valószínűleg elkapott és megfejtett egy 80-as évekből származó japán belső levelezést a jó váltók készítésének titkáról, mert komolyan mondom ilyen finoman járó kellemes érzetű váltót Opelben még nem fogtam. Kár hogy lassan vége a kézi váltók idejének, de legalább lesz mire egyszer jó érzéssel visszaemlékeznünk.
Nem lehet nem megemlíteni a futóművet, amiről csak szuperlatívuszokban tudnék írni, talán nem ez a legjobban hangolt rugózású futómű a világon, de semlegessége és szinte mindent megbocsájtó viselkedése mindegyik motorral lenyűgözött. Úgy gondolom erre lehet mondani, hogy bolondbiztos.
 
A futómű elkészültekor a tervezők elkezdhettek játszani a gondolattal, hogy sportos járművet alkossanak és direkt kormányzással toldották meg a remek futóművet…...majd a GM nagyhatalmú vezetői az első tesztkörök után biztos kézzel szabatták át egy túlszervózott semmilyen visszajelzést nem közvetítő híg fossá, és lám kész az Opel…
 
 
És végül az ára. 4,8 millió forintba kerül a legegyszerűbb változat, de ez azzal az 1,4-es szívómotorral, amit elvileg nem is lehet kapni bele, hiszen minden motor turbós. Ha a tényleg érdekes változatokat nézzük, akkor egy jobban felszerelt 105 lovas 1.0T már hatmillió, de egy 1,4-es is alig drágább, tehát mi benzines fronton ezt ajánlanánk. A nekem nagyon tetsző 1,6-os turbódízel 136 lóerős teljesítménnyel már 6,77 millió egy jobb csomaggal, de mire ezt is telepakoljuk mindennel, addig inkább 7,5-8 millió forint. Nem kevés, de sajnos ebben a kategóriában már nem ritka ez ilyen árcédula.
 
Az Astra mindenki autója akar lenni és ezt érezni is rajta. Egy korrektül összeszerelt remek autó aránylag nagy beltérrel, szép dizájnnal, jó motorokkal és futóművel. Kategóriában egyedülálló extrákkal, de valami hiányzik… Mindenki szeretni fogja, mert sehol nem lehet komolyan belekötni, de beszédtéma nem lesz 30 év múlva a nyugdíjas klubok összejövetelein.
 
Kondor Lajos