Hogy is van ez? Már a sokadik sajtóközlemény landol nálunk, mind csupa öröm, boldogság. De hogy lehetnek mind a legjobbak? Ki az igazi nyertes? Itt a megoldás.

A nemzetközi Év motorja díjat 1999 óta adják át, egy szakmai zsűri ítéli oda, nem nagy meglepetés, milyen szempontok szerint választják ki a legjobbat. A számok itt is számítanak, de mivel nem lehet mindent lóerőben és grammokban kifejezni, fontosak a személyes élmények is. Nagy homlokcsapkodásra a díjazásnál sem kell számítani, általában tényleg azok a belsőégésű motorok mennek a mennybe, amiket mi is érdemesnek találunk rá. Sőt, az Év autójával szemben az összesített eredmények sokkal reálisabb képet festenek a piacról, legyünk jóindulatúak, ez biztos csak azért van, mert az ár itt nem játszik szerepet.

Mégis furcsa, hogy egy évben nem csak egy márkát díjaznak, hanem egymás után jönnek a levelek a nagy eredményekről az Auditól, a Fordtól vagy a Peugeot-tól. Ők mind megkapták az Év motorja kitüntetést. Nem titok, hogy a különböző céllal fejlesztett motorok erényeit különböző kategóriákban értékelik. Van is benne valami, mert a Porsche 3,6-os turbós benzinese sosem nyerhetne a Volkswagen 1,2-es dízelével szemben, és a Tesla sem kaphatna semmit a teljesen elektromos hajtásláncáért, nem is beszélve a Mazda 1,3-as Wankeléről. És hát mindenkinek jár 15 perc hírnév, vagy legalább egy szimpatikus díj.

Ennek mindenki örül, mert végre valami jó történt. Valaki gyártott valamit, ami klassz, hurrá, éljen! Mintha senkit sem akarnának megbántani, annyi itt a kategória, tuti, hogy erről a díjátadóról kevesen távoznak kisírt szemekkel. 12 kategóriában avatnak elsőt, a többieket meg rangsorolják, nem is olyan rossz egy 2. vagy egy 3. hely, nem igaz? Mégis a győzelem a győzelem, ha lehet, minél többször! Ebben a megmérettetésben sokszor vagy még annál is többször lehet valaki a legjobb. Az Audi 2.5 TFSI-je idén hatodszor, a Ford 1.0 EcoBoostja nyolcadszor nyert. Ez már valami, szép volt fiúk, lányok! De ki a legjobbak legjobbja?

A fődíjat a BMW i8 hibrid hajtáslánca vitte el, ezt már megszokhatták a bajorok, ők eddig 62 győzelemmel vezetik az összesítést. Nyert még kategóriát az új M3 hathengerese is, de rajta kívül a piac összes szóra érdemes motorját sikerült egy díjjal jutalmazni. Nem mondom, én is mosolyognék a Peugeot és a Citroen helyében, ha a háromhengeres PureTech-et a Ferrari, a McLaren vagy a Mercedes-AMG fejlesztésével együtt emlegetnék a legjobbak között. Vajon szebb lenne az élet, ha az Év autóját is ugyanígy választanák ki? Akkor talán a „Magyaroszágon gyártott” vagy a „Legjobb facelift” kategóriának is járna egy pacsi...