Ha sofőr nélküli autóról beszélünk, rögtön KITT, Michael Knight csodaautója ugrik be, pedig a technika az elektromotorhoz hasonlóan már régóta nem újdonság. Már 1925-ben létezett távirányítású kocsi, azóta lépésről-lépésre fejlesztik tovább az ötletet. Cél, hogy biztonságosabban közlekedjünk, és hasznosabban tölthessük az elvesztegetettnek látszó időt. Más kérdés, hogy ezek után mi lesz azokkal, akik a fuvarozásból élnek, de a törvényi szabályozás sem áll még készen ilyesmire. Pedig az emberek már nem félnek tőle.

Egy amerikai felmérés szerint a megkérdezettek 56 százaléka benne lenne, de a többiek sem mind utasítják el, csak 16 százalék, aki hallani sem akar róla (mi megértjük őket, ezt holnap bővebben is kifejtjük). Sokan azért félnek tőle, amiért az egészet kitalálták: mert nem az ember irányítja a dolgokat. A mérnökök szerint meg pont ettől lesz kevésbé kockázatos az autózás. Meglátjuk. A gyártók nem vacakoltak, külön-külön tették elérhetővé a technológiát. Mára eljutottunk oda, hogy a legtöbb modern autó képes helyettünk dönteni és cselekedni. Ha ezt elfogadjuk, jöhet az önállósítás!

Mercedes-Benz – Jól áll neki

Azt hiszem, senki sem lepődne meg, ha a Mercedes-Benz gyártana először ilyet. Az S-osztálytól úgyis azt várjuk, hogy a világ legjobb autója legyen, hát akkor már vezethet is helyettünk, nem? Az S500 Intelligent Drive tavaly beavatkozás nélkül jutott el Mannheimből Pforzheimbe. Szériában kínált extrákat használtak kibővített hatótávval, extra érzékenységgel. A változó fényviszonyok, a nehezen belátható kereszteződések és a tétova gyalogosok azért meg tudták izzasztani, de gondoljatok bele, ezek már az utolsó simítások! Jó, van még rajta mit finomítani. Ők 2020-ra ígérik a szériagyártást, akkor már tuti rá merjük bízni magunkat.

BMW – Mindig a szórakozás

Nem is a bajorok lennének, ha nem csavartak volna egy nagyot a dolgon, és nem a világ első, önállóan driftelő prototípusával jöttek volna ki. El szeretnénk hinni, hogy tényleg képes rá, de az továbbra sem világos, honnan tudja, hogy mikor, milyen szögben, na és meddig szeretnénk keresztben csúszni? Értjük, hogy az élményt akarják életben tartani, de mit ér ez az egész, ha nem magunk füstöljük el a hátsó gumikat? A vezetőség úgy nyilatkozott, nem akarnak olyan vevőknek BMW-t gyártani, akik nem szeretnek vezetni. Jövőbeli autóik azért képesek lesznek besegíteni a sofőrnek, mégsem fogják teljesen átvenni a vezetést. Van benne valami!

Volkswagen – Nekik ne lenne?

Valószínűleg nem ők lesznek az elsők, akik kijönnek a robotautóval. Szépen megvárják, amíg a többiek eljutnak egy darabig, összesítik a tapasztalatokat, utána viszont az összes modellben benne lesz a technika. Óvatosan adagolják, eleinte félautomata rendszert dobnának be, ami a Mercedeshez hasonlóan meglévő elektronikákat egyesítene. A Temporary Auto Pilot jól jönne autópályán, ahol átvehetné a monoton vezetést, mint amikor Balu kapitány az üléshez kötözte hidroplánjának botkormányát. Az Audi meg városi tempónál engedné az autót egyedül menni, olyasmit bíznának rá, mint az araszolás, vagy a parkolás. Ez a hidegfejű német gondolkodás!

Volvo – Testreszabott feladat

Bezzeg a svédek (kínaiak) nagyon is szeretnének az elsők között lenni. Ők 2017-től árulnának önállósított Volvókat. Bár útba épített érzékelők is felmerültek, előbb lesz a Dacia prémium, minthogy az ilyesmi elterjedjen. Ha sikerül összehangolniuk a balesetelkerülő elektronikákat, összejöhet a tökéletesen biztonságos autó, amivel egyszerűen nem lehet balesetet szenvedni. Ez beleillene a márka imidzsébe, de van itt egy kis probléma! Már többször is kiderült, hogy a rendszereik bár ügyes technikák, mégsem tévedhetetlenek. Támogatják, de nem helyettesítik az embert. Lehet, hogy megérne még pár év fejlesztést, hogy biztosra menjenek?

Ford – Olcsó, de nem gagyi

Okosan játszik a Ford, úgy zsúfolják tele modelljeiket mindenféle okossággal, hogy figyelnek rá, legyen is, aki beikszeli mindezt az árlistán. Céljuk, hogy az eredeti T-Modell szellemében mindenkihez eljussanak a fejlesztések. Ez persze önmagában csak marketinges ömlengés, de ahhoz, hogy a helyettünk gondolkozó autók tényleg javítsák a baleseti statisztikákat, el is kell, hogy terjedjenek. Ültem működő prototípusban, akkor és ott tényleg ment magától a szimulált forgalomban. A szenzorok és kamerák mellett 3D térképet használó Fordban is a robotpilóta funkció az első lépés. Ott lesz, ha szükség van rá, de nem megy el az oviba a gyerkőcökért.

Google – Nem autó, kereső

Az autó igazi antitézisével a Google szolgálhat. Nincs formaterve, nincs belső dizájnja, nincs benne se kormány, se pedálok. Úgy működik, mint egy kereső, beírjuk, hogy hova szeretnénk menni, és odavisz, közben mi azt csinálunk, ami tetszik. Bár rendes kocsikban próbálgatták a technikát, azt a guruló mosógépet, amit szélesebb körben is tesztelnének, saját maguk hozták össze. Lehet, hogy megmosolyogjuk, de olyat tud, amit mások még csak ígérnek: akár vakon is használható. Valljuk be, ez nagy szó! Mégis reméljük, nem ez lesz az egyetlen érdemleges autópótló. Ehhez a Nissannak, a Toyotának, a Hyundainak és a GM-nek is lesz egy-két szava.