Az évről évre szigorodó környezetvédelmi normák miatt lassan nem marad választása a gyártóknak: rohamléptekben kell villanyosítani a palettát. A helyzet annyira drasztikus, hogy a Honda például kijelentette, hogy a most bemutatott "e" elektromos kisautójukból évi minimum 10 ezer darabot kell értékesíteniük ahhoz, hogy a paletta átlag CO2 kibocsátása a 2020-ban bevezetésre kerülő 75g/km határérték alá essen. Ha nem sikerül, akkor komoly bírságolásra számítanak.

A villanyosítás jelenlegi legnagyobb hátulütője viszont az ár kérdése, ugyanis most még annyira drága a technológia (főleg az akkumulátorok), hogy az jelentősen levesz a profitból, ha a gyártó a hagyományos hajtással legyártott hasonló modellek szintjén akarja tartani az árcédulákat. Na de mi a helyzet abban a szegmensben, ahol amúgy is elég csekély profittal kerülnek szalonokba az autók? Ez bizony a városi kisautók piaca, ahol a legdrasztikusabban érződik a folyamatos szigorítás hatása.

Az Opel például utód nélkül veszi le a kínálatról a Karl és az Adam modelleket. A Corsa viszont kap elektromos kivitelt, 9 millió forint feletti induló árral, azaz szemmel láthatóan a német-francia gyártó kezdi elengedni az olcsó kisuatóra vágyók kezét. Mondjuk mást nem is tehet, ha nyereséget akar termelni kedvező CO2 értékek mellett. A Ford a Ka+ modellt írta ki a kínálatból, mivel úgy érezte, hogy nem lehet az eddiginél több pénzt elkérni érte egy ilyen árérzékeny szegmensben, így a drágább technológia hatására nem hogy profitot termelne, hanem ráfizetéses lenne a dolog. Mindezek mellett viszont legalább két tisztán elektromos autó érkezik a Ford palettájára, hogy az átlag CO2 értéket leszorítsák, ám ezek nagyobbak lesznek, mint a Ka+.

A Kia is bejelentette, hogy a Picanto a jelen formájában nem létezhet tovább, azaz a következő generáció már elektromos autóként indul a vásárlók kegyeiért, nyilván megemelt árcédulával. A VW kínál kisautót a jövőben, hiszen az e-Up 2013-as piacra dobásával szereztek elég tapasztalatot és vásárlót, de nekik az ID modellcsalád bevezetésével nem igazán kell aggódniuk, hogy évente mennyi megy majd el ebben a méretosztályban.

Az tehát látszik, hogy a folyamatosan szigorodó környezetvédelmi normák kímélet nélkül "ölnek meg" bizonyos, akár nagy múlttal rendelkező modelleket, míg másokat arra kényszerítenek, hogy drasztikusan változzanak meg. Ez azonban nem egy olyan folyamat, ami olcsóbbá teszi az autózást, hanem éppen ellenkezőleg, még a belépő szintet is drágítja.