Az Audi legnagyobb limuzinja, az A8-as, hét év után érett meg arra, hogy az új generáció beköszöntsön. Nem kevés idő ez, a legtöbb gyártó sokkal rövidebb modellciklust szokott meghatározni magának, ám ennek ellenére sem zavaró a dolog. Miért? Ennek két oka is van! Az első, hogy a most kifutó generáció is kellően friss még formailag és technikailag is, a második pedig, hogy látszik, nem semmittevéssel töltötték a gyáriak az időt. Az ősszel piacra érkező új A8 olyan tudással lesz felvértezve, hogy az még a konkurenciának is fájni fog.

Kezdjük az elvárt tényekkel. Természetesen az A8 már lézeres fényszórókkal és HD Matrix LED távolsági világítással érkezik meg. Ez a luxusautó szegmensben már szinte alap követelmény. Akárcsak a műszerfalat meghatározó két HD felbontású óriás kijelző, melyek közül az alsó a klímát, míg a felső a fontosabb funkciókat hivatott kezelni. Azt hiszem, már a gesztusvezérlés sem számít állejtős tételnek, a konkurencia már jóval korábban lehetővé tette a vezetés közben mutogatást.

Érdemes viszont az Audi intelligens futóművét kiemelni. Ennek a lényege, hogy mindegyik kerékhez csatlakozik egy elektromotor (a csúcsváltozat ennek értelmében most már csak hibrid hajtáslánccal rendelhető), melyek külön is képesek szabályozni a hajtott kerekek karakterisztikáját. Nem csak a kerekekre jutó erőt, hanem a felfüggesztés viselkedését is szabályozza az elektronika. Az utóbbi lényege, hogy a lökhárítóra szerelt kamerák és szenzorok adataiból a rendszer képes felismerni az autó előtti akadályt, legyen szó akár úthibáról, akár egy fekvőrendőrről, így az adott helyzethez legoptimálisabb keménységet tudja beállítani. Az Audi szerint így egy átlagos méretű bukkanót abszolút nem lehet észlelni az utaskabinban.

Ez jó hír, kár lenne mondjuk a hosszított kivitel (A8L) által kínált nyugalomba és relaxálásba belerondítani egy vesét leszaggató kátyú felütéssel. Miért emelem ki ezt? Mert az új A8 a szegmensben (meg úgy összességében) először kínál lábmasszázst a már megszokott hát- és derék kényeztetés mellé. A hátsó sorban ülve elég lekapni a cipőnket és ráhelyezni a lábunkat az első háttámlára, és már kezdődhet is a talp felfrissítése.

Természetesen a sofőrt sem kell sajnálnunk, az új generáció terelgetése abszolút nem idegőrlő és munkás folyamat. 60 kilométeres óránkénti sebesség esetén ráadásul rábízhatjuk magunkat a piacon először felbukkanó 3-as szintű önvezető funkcióra. Nyugodtan elengedhetjük a kormányt, az autó lézer szkennerek segítségével mindent lát helyettünk és meg is oldja a közlekedést beavatkozás nélkül.

De ez csak pár olyan tény, melyet a méretes (Lang kivitelben 5,3 méter hosszú) limuzin fel tud mutatni, az extra lista (csak a vezetéstámogató rendszerek száma eléri a 41-et) és a kényeztető eszközök tárháza gyakorlatilag végtelen. A motorpaletta azonban a bevezetéskor nagyon is behatárolt: a 3 literes TFSI és a TDI választható csak 340 és 286 lóerős teljesítménnyel. A 4 literes V8-asok később érkeznek, akárcsak a csúcsnak számító W12-es motorral szerelt változat. Lesz E-Tron is belőle, ebben a 3 literes benzines aggregátot egy elektromotorral támogatják meg, a rendszer összteljesítménye pedig 449 lóerő lesz.